onsdag 23 mars 2011

Tjänsteresor

jag har rest i många år i tjänsten. En del av mina vänner tycker det är så spännande och "glamoröst". Men ingen arbetsgivare jag haft har betalat för "turistande".

Jag gillar att vara ute och träffa nya människor, få nya intryck och lära mig saker som jag inte hade gjort om jag hade suttit på kontoret hela dagarna. Men resandet i sig är inte så kul, det är ett nödvändigt ont för att jag ska kunna vara ute. Det enda jag brukar hinna se är tågstationen/flygplatsen, konferensrummet och hotellet. Sen hinner man inte mycker mer förutom att man ibland går ut på kvällen och äter förstås.

Visst skulle jag kunna boka ett senare tåg hem och "gå på stan", men det gör man inte. Har man varit iväg några dagar och suttit i intensiva sammanträden är man rätt trött och då längtar man hem, inte alls efter sightseeing eller shopping. I alla fall inte jag.

På min förra arbetsplats reste jag även i utlandet. Men det var samma sak där: flygplats, konferensrum och hotell. En gång flög jag till och med till Paris över dagen för att sitta i möte med en sur fransman, som inte ens bjöd på en kopp kaffe. Än mindre på mat! Jag åkte i ottan hemifrån och kom hem sent på kvällen. Såg  Champs-Élysées från taxifönstret:-). Inte så värst glamoröst.

Men jag skulle inte vilja vara utan mina resor, även om det är slitigt och tröttsamt. För det berikar mitt liv att träffa andra människor och få nya intryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla