lördag 4 december 2010

Mamma och jag gör korv

receptet kommer från min farmorsmor eller farmorsmormor eller så. Gammalt är det i alla fall och i min föräldrafamilj har vi alltid ätit denna hemgjorda korven vid jul. Hemligheten är att den innehåller riven muskotnöt och att vi steker den. Bland det bästa jag vet med potatismos till:-)

Först ska smeten blandas, köttfärs med mera. Sen ska man kolla att fjälstren är hela. Vet du inte vad fjälster är så berättar jag det inte här, så slipper du rynka på näsan men jag tror att bilden kan ge en fingervisning, hehehe! Ialla fall så trär man dem på vattenkranen och spolar vatten igenom. Ser riktigt kul ut. Sen ska korven stoppas lagom hårt, så den inte spricker när man steker den. När det är klart så ska den delas i kortare bitar och så ska man knyta snöre i varje ände. Sist men inte minst brynas så den får fin färg. Årets korv blev jättegod, jag vet för jag smakade på en liten stump:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla