tisdag 5 april 2011

Skuld

"Så mycket enklare det skulle vara om människor kände skuld för rätt saker". Orden fastnade direkt i mitt huvud. Vet inte om ordalydelsen var exakt som jag skrev det men innehållet var så. Hörde det när jag körde hem från jobbet då jag lyssnar på en ljudbok, "Kleopatras kam".

Stycket handlade om att de som  gör "ont" inte alltid känner skuld, men att andra människor kan känna skuld över ex vis inte vara vackra, smala, duktiga nog. Att känna skuld om man medvetet sårar eller gör illa någon är däremot sunt, tycker jag.

Hur klokt som helst. Skuldbördan bär vi nog med oss allesammans - mer eller mindre. Den förminskar oss, får oss att må dåligt ibland och att jämföra oss med alla andra utom med oss själva.

"Så mycket enklare det skulle vara om människor kände skuld för rätt saker".

2 kommentarer:

  1. Sen är det otroligt jobbigt med de personer som lägger över skuldkänslan på någon annan för att själva bli "bättre". Då gäller det att vara stark för att inte ta på sig en sådan "projektion"...

    SvaraRadera
  2. ja, det är svårt att värja sig mot. Jag brukar säga att "ditt eget ljus lyser inte klarare bara för att du släcker andras"

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla