onsdag 25 maj 2011

Det är något lurt med SJ:s system

jag bokar oftast mina resor via internet. Dels för att det är praktiskt och dels för att det är billigare än att ringa SJ:s kundtjänst eller gå in på stationen och köpa biljetterna där. Ibland bokar jag "ombokningsbar", men för det mesta "ej ombokningsbar" eftersom det oftast är betydligt billigare än övriga alternativ. Om jag måste avboka får jag ta den smällen, resonerar jag.

I de fall jag bokar ombokningsbar vill jag kunna boka om på nätet också. För att det är enklast för mig. Men nej, det går inte. Då måste man ta sig till en butik. Ok, jag får åka dit. Men då vill jag ha det lika billigt som på webben. Men nej, det är det inte. Hur tänker SJ då? Man tar mer betalt för en biljett för att den ska vara ombokningsbar. Sen när man behöver boka om då kan man bara boka via det dyraste alternativet....

Samma sak om man har bokat en återbetalningsbar biljett, går inte att avboka utan man måste göra det i butiken.

En gång när jag hade ett tillgodokvitto (man får det om man avbokar en ombokninsbar biljett när man inte genast vill ta ut en ny biljett) och tänkte att jag skulle använda det som betalning på internet eftersom jag hade hittat en billig resa där. Det var då jag fick lära mig att det inte går, för jag ringde SJ:s kundtjänst och frågade hur man gör. Bad henne kolla priset på biljetten via dem/butiken och då visade det sig att jag skulle FÖRLORA på att utnyttja mitt tillgodokvitto eftersom resans pris var så mycket dyrare än internet.

Sj, SJ, gamle vän. Ni har lite att jobba på där.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla