söndag 18 november 2012

Husmanskost

har lagat två soppor idag. Kålsoppa med frikadeller och köttsoppa med grönsaker. Den senare med älgkött. Det doftar så gott i hela köket när man lagar soppa. Inte svårt, det blir massor och det är gott!! Tar ingen tid att laga heller, sköter sig själv på spisen.

Igår var jag och en god vän på "nyaste Ikea". Det var stort och luftigt. Hittade lite smått och gott som vanligt. Skulle inte handla något speciellt utan var mest nyfiken på hur det såg ut. Jag har nog skrivit det tidigare, men jag gillar verkligen Ikea. Får alltid en massa inspiration när jag är där. Passade på att provsitta både soffor och fåtöljer.
den här tänker jag ska passa bra på vår glasveranda till sommaren

EKTORP 3-sits soffa IKEA Lätt att hålla ren, avtagbar klädsel som kan kemtvättas.
denna soffan vill jag gärna ha

STRANDMON Öronlappsfåtölj IKEA Du kan verkligen koppla av och njuta eftersom den höga ryggen på den här fåtöljen ger din nacke extra stöd.
underbart skön fåtölj med fotpall
Fick även idé hur man kan göra i sovrummet med tyg ovanför sängen. -Dammsamlare, tyckte maken när jag beskrev min idé.

Vi får väl se hur det funkar när jag väl fått tummarna loss och fixat det:-)
Även köket ska fixas. Luckorna ska målas och vi ska sätta vitt kalkel vid diskbäken och kanske en också en hel vägg. Behöver ny diskbänk, de gamla är repig och bucklig och drömmer nu om dessa fina :
GLITTRAN Köksblandare IKEA 10 års garanti. Läs om villkoren i garantibroschyren.
Den här kranen är urläcker. Skulle passa fin fint till den här:

DOMSJÖ Diskbänk 2 hoar IKEA 25 års garanti. Läs om villkoren i garantibroschyren.
en superfin ho i porslin

När vi kom dit började vi med att äta "frukost". Kaffe, fralla, ost och skinka för bara 10 kr. Vi hade tänkt äta lunch i restaurangen innan vi åkte hem men det var tok-långa köer så vi gav upp. Gick ner till utgången och köpte grillad korv, pizzaslice, dricka och mjukglass för 30 kr per person. Han har tänkt igenom det där Ingvar Kamprad! Man köper inget om man är hungrig och grinig och alla ska ha råd att äta något....

Kopplade av framför tv:n och favoritprogrammet "Så mycket bättre" i går kväll. Hade sällskap i soffan. Nej, det är ingen päls-pläd som ligger över mina ben. Det är Asta (vår Kuvasz-tik)
.

1 kommentar:

  1. Kålsoppa med frikadeller! Det har jag nästan glömt bort. Jag som gillar husmanskost. Tack för att du påminde mig. Det får det bli nån gång den här veckan. Jättefin header.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla