söndag 30 december 2012

Kalle, 102 år

intervjuades på radion idag. Han bor i ett område där folk blir gamla, och uppenbarligen är han en av dem eftersom han fyller 102 år i¨mars. Han bor i eget hus med trädgård och sköter sig själv. Får visserligen lite hjälpa av "barnen" med trädgården, berättade han. Barnen måste väl vara sådär 75-80 år skulle jag förmoda:-)

Han cyklar på motionscykel varje kväll och tränar med vikter. Inget problem med hörsel eller minne, det märktes under intervjun. Han sa att han inte hade en enda krämpa.

-Vad äter du då, det vill nog många veta, frågade reportern.

-Jomen det var ju det där vi skulle prata tyst om, sa krutgubbben. Jag äter socker, saltar på allt och mycket fett. Det fetaste fläsket, men det är ju inte så fett nuförtiden. Och så dricker jag kaffe, minst fem koppar per dag och det har jag alltid gjort. Men sprit rör jag inte. Bara öl och lite likör, sa han.

Och så slutade han med att säga:
-Jag ser alltid ljust på saker, tror på det bästa.

Vilken underbar man. Riktigt "pillimarisk". Så skönt att höra att dessa krutgubbar och gummor finns. Det finns så många idag som inte mår bra, varken fysiskt eller psykiskt. Det kan bero på stress, stillasittande, oro och grubbel - många av våra "välfärdssjukdomar." Allting ska gå i 120 km/h och vi glömmer ofta bort att stanna upp en stund och bara andas. Släppa alla krav på vad som måste göras och köpas. Stilla oss lite.

Årets julhandel gick upp till nästan 70 miljarder kronor och fyrverkeriinköpen inför morgondagen till en kvarts miljard. Det är inte det att jag inte tycker att vi ska fira. Men jag tror vi överdriver en del. Vi kan inte köpa kärlek eller något annat som är viktigt. Jag tror inte heller kvalitet helt kan ersätta kvantitet när det gäller att dela med oss till släkt och vänner av oss själva och vår tid. Det är inte tanken som räknas, det är handlingen. Om så bara en pytteliten handling som visar att du bryr dig om, der mer än en HD-tv som ändå läggs ut på blocket så snart klapparna är öppnade. Jag raljerar lite, men tyvärr är blocket.se överfyllt av för dyra julklappar som någon köpt - av omtanke hoppas jag - men som mottageren bestämt sig för att sälja direkt.

Jag hade bokat en slädtur - med häst och släde tills idag. Tanken var att ta med hela familjen, döttrar, svågrar och barnbarn på en lång härlig tur i snön. Det var snö när jag bokade. Idag regnade det stooora droppar från skyn. Besvikna blev vi allesammans men nu hoppas att snön kommer tillbaka så vi kan ta en tur längre fram på nyåret. Det är ett äventyr som de inte kan sälja på blocket:-)

Ett GOTT NYTT ÅR vill jag önska alla mina läsare! Tack för att ni hängt med i mina numera ganska sällsynta inlägg.

bilden ha jag lånat från en bloggvän

2 kommentarer:

  1. Klokt och bra skrivet.Ser fram emot nya inlägg under 2013.
    Gott Nytt År
    önskar Ulf

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla