onsdag 28 juli 2010

Facebookanvändning

Igår stod det i lokaltidningen att Kronobergarna är sämst på att använda FB i Sverige. Och genast så fylldes det på med kommentarer typ "bra, kronobergarna har fattat" och "skaffa dig ett liv istället". Det är förstås inte första gången jag hört den typen av kommentarer från "icke-FB-användare" men nu är jag skit-trött på deras synpunkter på hur jag och andra väljer att leva våra liv.

Jag kan ju bara prata för mig själv, men jag använder FB varje dag och har ett liv. Jag kollar på TV max 1 timme per kväll. Så jag har tid till annat, inte bara FB. De flesta som känner mig tycker att jag gör väldigt mycket och att jag flänger och far;-). Jag läser massor av böcker, jag reser, jag går på bio, jag campar, går ut med hundarna, jobbar (för) mycket, shoppar, går på restaurang, sjunger i kör ibland med mera....Så jag undrar vad problemet är? Ni som är sådana motståndare till att jag är på FB, på vilket sätt stör det er?

Självklart skulle jag inte hinna umgås med alla mina FB-vänner IRL, men nu har jag en fantastisk möjlighet att ha kontakt ändå. På den nivå som de och jag bestämmer att ha den, ingen annan. Jag är inte en "telefonpratar-människa" och mitt liv skulle blivit fattigare om jag inte haft denna möjlighet på FB. Som exempel kan jag nämna att jag och min man återknutit kontakten med vänner som vi umgicks med i vår ungdom. Vi är superglada att ha dem i vårt liv igen men jag tror ärligt talat inte detta hade blivit av om vi inte fått kontakt vi FB igen. Att lyfta luren och ringa till en person man inte umgåtts med på över 20 år, det är faktiskt inte en självklarhet. Det stannar oftast vid tanken "jag borde".

Jag och många av mina FB-vänner har ett rikt liv, så jag fattar inte vad de menar att vi ska skaffa??!??

Sluta ha synpunkter på andras liv och ägna er istället åt era egna, är mitt råd till dem. Det borde vara betydligt mer givande än att reta sig på oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla