måndag 2 december 2013

Appar

blir i bland förundrad över hur fort vi vänjer oss vid ny teknik. Som om den alltid funnits. Appar. Det är inte så länge sedan som jag inte hade hört talas om detta. Det var då, på den tiden, som jag inte hade en smart telefon utan en vanlig mobil som jag använde för att ringa med eller sms:a.

Så kom den då in i mitt liv, den smarta telefonen. Jag upptäckte att det fanns en massa program man kunde ladda in - en del kostar pengar, andra är helt gratis. Många av dem är verkligen till stor nytta för mig. Som exempel SJ:s app Min resa. Där kan jag som åker tåg ofta kolla om tåget går i tid, vilket spår jag ska gå till med mera. Detta hemifrån, innan jag åker till stationen. Eller länstrafikens app som snabbt hämtar upp när nästa buss går från min närmaste hållplats. SF bio - lätt att reservera plats. Och Google - vad gjorde vi utan Google, på den tiden vi inte visste svaren. En del säger att middagar med vänner har blivit tråkigare. Inte bara för att många sitter och håller på med sina telefoner, utan också för att diskussioner om olika saker slutar lika fort som de börjar, eftersom det är så lätt att googla svaret. Blir liksom ingen fart i debatten.

Recept-appar - hur bra som helst. Vad ska vi laga till middag idag? Inga problem. Vad blir det för väder imorgon? Hemma. På semesterorten. Nyheterna - både på tv och i tidningar. Allt finns - ladda bara hem några appar. Behöver du en spegel, ladda hem en app. Stegräknare? Karta och kompass (gps). Leta fram en adress eller ett telefonnummer. Det finns en oändlig massa program (appar).  Och de blir bara fler och fler för varje dag som går.

Själv gillar jag att spela när jag inte har något annat för mig, gärna mot någon annan. Min yngsta dotter och jag spelar Wordfeud (Alfabet). Hon vinner jämt, med stor marginal. Men det är avkoppling. Sen spelar jag Candy Crush, inte så strategiskt som jag borde utan mer på känsla:-) Bra förströelse, inte minst på tåg.

Har du någon favorit-app? Vilken är det och varför?

väntar på snön, men än är det barmark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla