söndag 6 februari 2011

Sankta Birgittas Kloster i Djursholm

har tillbringat helgen i ett kloster. Har besökt kloster minst tio gånger tidigare, oftast ett litet protestantiskt kloster mellan Borås och Göteborg där nunnorna blivit nästan som mina vänner. Tyvärr var de tvungna att flytta för några år sedan och har haft sitt gästhem stängt sedan dess.

Denna helgen besökte jag och en god vän ett katolskt kloster utanför Stockholm. Det var nästan som ett hotell. Fina rum med allt man behöver, utom radio och tv. Frukost, lunch, eftermiddagsfika och trerätters middag på kvällen. Tillagat och serverat av nunnorna. I samband med klostret fanns även ett pensionärshem som verkade drivas av nunnorna. Fullt med pensionerade tanter i matsalen, var det i alla fall. Maten var god och sängen var skön. Men jag saknar det personliga, som fanns i "mitt" lilla kloster.

Vi har i alla fall ägnat helgen åt att prata, vila, promenera, äta och att vara med nunnorna på deras bönestunder i kapellet. (de senare är förstås helt frivilligt). Det är väldigt tyst i ett kloster. Så tyst så man verkligen kan vila.

Så jag har missat både Let´s dance och Melodifestivalen, men det känns som det kvittar faktiskt.

http://www.birgittasystrarna.se/

Mitt rum



Påven var också där, fast bara på bild:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla