onsdag 9 februari 2011

Åka tåg

gör jag gärna, tycker det funkar bra. Man får tid att fundera och reflektera en stund. Men.......jag kan bara inte med alla dessa människor som sitter och pratar om privata/jobbsaker högt och tydligt. De har ju ingen aning om det finns folk i närheten som känner dem som de pratar om.

Idag fick jag, ofrivilligt och ovilligt, bland annat ta del av synpunkterna om "Henrik" av mannen i sätet framför mig. Henrik skulle inte klara ett chefsjobb och mannen framför mig ringde någon för att snacka skit om Henrik innan ett möte.  Jag vill inte bli så delaktig i folks liv! Snälla rara ni som pratar i mobiltelefoner, har ni aldrig tänkt på att varje ord ni säger hörs i hela vagnen..??

På hemvägen var det en tant som satt sig i 1:a klass men med 2:a klass biljett. Hon vägrade flytta på sig. Med motiveringen att ingen satt på just den platsen.... Om jag fattade saken rätt så hade hon dessutom klivit på fel tåg. Konduktör  nr 1 (heter kanske tågmästare nu förtiden..) försökte få henne att byta plats eller betala för uppgradering till 1:a klass. Tanten vägrade. Nr 1 gav till slut upp. Efter en stund kom, betydligt äldre än nr 1, konduktör nr 2. Hon sa också till tanten att flytta men hon vägrade ändå. Nr 2 hade dock mer pondus än nr 1 så till slut lomade tanten muttrandes iväg.

Jämte mig satt en man som hostade och snorade och harklade sig stup i kvarten. Jag försökte med tankeöverföring förmå honom att använda näsduk, men jag lyckades inte så bra. Kanske satt det snor i vägen i hans hjärna så han inte kunde känna mina tankevågor. Dessutom nynnade han hela tiden på en sång. Vilken har jag ingen aning om.

Satt med min dator och kollade på Facebook en stund. Upptäcker på en statusrad att en vän satt i samma tåg så jag skrev en kommentar till henne att jag också var med som hon förstås svarade på. Förr åkte man tåg helt ovetandes om vilka fler som satt på samma tåg, men med Facebook har man koll och kan lätt leta upp en vän om man åker ensam, praktiskt.
Faktum är att tågen gick i rätt tid idag, både till och från Stockholm. Åker ofta tåg och ta i trä, men det är sällan de är försenade. Blev dock lite bekymrad idag eftersom flera tåg blivit inställda från Stockholm. Även om jag gillar stan så gillar jag den inte så mycket att jag vill sitta kvar på stationen hela kvällen för att tågen inte går.

Enda nackdelen med tåg, och då menar jag X2000, är att jag blir åksjuk. Vilket gör att jag måste ta tabletter för att inte må illa. Och av dem blir man lite dåsig. Men det gör ju inte så mycket, för som jag skrev i början så är det rätt skönt att åka tåg, fast då helst med öronproppar i öronen:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla