måndag 14 februari 2011

Hastighetsmätare

på väg till jobbet idag så började jag fundera på hur hastighetsmätare i bilar är utformade. Tror att de flesta ser likadana ut, nämligen med streck för vissa hastigheter och siffror för andra. Är säkert enklast att få överblick när det är så, men varför är det inte siffror på de hastigheter som man ska hålla. Det vill säga 30, 50, 70, 90 osv. Jo, jag vet att det även finns skyltar för 40, 60, 80 osv numera men så har det inte varit särskilt länge.

Borde vara betydligt lättare att hålla rätt fart om det stod 50 istället för ett streck. Då ser man ju direkt om man kör fortare än man får. Ett streck är väldigt opedagogiskt, inte lär man sig något om man kör fortare än ett streck;-)

3 kommentarer:

  1. Bara för att göra det lite jobbigare då, så finns ju hastighetsbegränsningar på varje tio-tal i vår stad :)

    /a

    SvaraRadera
  2. stromkarin@live.se14 februari 2011 kl. 19:09

    Jag är så betagen av denna bild. Undrar vilken hastighet vattnet forsar i??? Fortkörning kan man misstänka. Kram Ulla.

    SvaraRadera
  3. @Karin: ja jag är nöjd med att jag lyckades ta den bilden, den är fin och platsen är vacker.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla