fredag 25 februari 2011

Blinkers - tillval på vissa bilmodeller?

ibland funderar jag på om vissa bilmodeller saknar körriktningsvisare (blinkers) och om den som äger bilen valt bort den funktionen.

Låg efter en bil med släp idag. Körde genom en massa korsningar och rondeller där den vi inte skulle rakt fram. Först trodde jag det var fel på släpvagnens blinkers men efter ett tag insåg jag att han/hon faktiskt inte blinkade en enda gång!

Jäklar vad jag blir irriterad på sånt. Varför tror folk att man har en körriktningsvisare? Jo, det är för att man ska visa vilken väg man tänker köra. Så att andra i trafiken ser det och kan planera sin körning därefter. Det ska inte vara någon hemlighet som man kan sitta och gotta sig åt. -Haha, nu ska jag minsann köra åt vänster, men det ska ingen veta för de ska få tro att jag ska rakt fram. Haha! 

De jag blir allra mest irriterade på är de som kör på en väg som jag ska svänga ut på. Jag väntar snällt eftersom jag tror att de ska rakt fram. Bilar kommer från alla håll och ibland blir det luckor. Men jag väntar snällt för bilen ska rakt fram. Och då händer det! Cirka 10 meter från korsningen - slår de i bästa fall - på blinkersen. Oftast inte alls. Men svänger mitt framför mig gör de utan att skämmas. Och där har jag stått som ett fån och väntat, fast jag hade kunnat köra ut på vägen flera gånger om.

Hade jag fått stopp på en sådan bil så hade den föraren blivit röd om öronen av mitt ilske-utbrott, det lovar jag. Tyvärr händer detta mig varje dag eftersom jag har en sådan trafikerad korsning när jag ska köra hem från jobbet.

Ibland undrar jag om själva bilkörningen bara är en bisyssla nu förtiden. Det pratas i telefon eller ännu värre messas, musiken vrålar, gps:en blinkar o s v. Koncentrationen på bilkörningen blir därefter tydligen. Eller är det bara noncharlans mot medtrafikanterna att man ex vis inte visar vart man ska eller släpper in någon i en körfil? Jag undrar och suckar.

2 kommentarer:

  1. Håller med!
    Jag och Maken pratade ett tag om att köpa en skrotbil, en pickup, som vi skulle låta folk köra på. Alltså de som inte blinkar, inte håller på högerregeln osv. Vi skulle helt enkelt låta bli att rädda situationen och bara bli påkörda, fast deras bilar skulle bli jättemycket mer skadade än vår tunga skitbil... :)
    En ondskefull plan, va?

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla