fredag 18 februari 2011

Jag älskar verkligen våren!

visserligen kan man inte säga att det är vår än med nordanvinden susande runt öronen, men ljuset som är nu är vårens ljus! Våren har alltid varit min favoritårstid eftersom  det blir ljusare och ljusare. Det bleka vårljuset får mig att känna mig som, jag tror, att en björn som kryper ur ett ide gör. Har inget emot snö och kyla men vintermörkret är jag inte lika förtjust i.

Förr avskydde jag hösten och blev nästan lite deppig när ljuset försvann. Numera, sedan vi flyttade ut till landet för ca 10 år sedan, så mår jag betydligt bättre på hösten. Här lever man mer i och med årstidernas växlingar och då känns det mer naturligt att krypa in i boet på hösten.

Jag vet att det finns människor som känner för våren som jag gjorde med hösten. Som tycker det är jättejobbigt när våren kommer. Men för mig är det härligt att vara ute i vårsolen, märka att det blir ljusare både på morgonen och kvällen och att det snart går att sitta ute på verandan och ta en kopp kaffe utan att frysa. I trädgården tittar snödroppar och krokus fram inom kort och sen kommer alla underbara påskliljor. För att inte tala om fåglarna som kvittrar som galningar. Ja, jag är nog precis som en björn som kollar yrvaket ut ur lyan och sträcker på sig och andas in den ljuva vårluften och får ny energi.

4 kommentarer:

  1. Håller med till fullo....

    SvaraRadera
  2. stromkarin@live.se19 februari 2011 kl. 15:12

    Jag älskar våren oxå, allt fint framför sig i naturen med det gröna skira, ger livselixir för mig. Några månader till sen är det ett faktum. Fåglarna kvittrar här också och väntar säkert de som jag på våren och lite värme.

    SvaraRadera
  3. ja visst är det härligt! Jag gillar solen bättre på våren än på sommaren

    SvaraRadera
  4. Jag håller med. Det är skönt när ljuset kommer. Nu väntar jag bara på värmen.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla