måndag 28 februari 2011

Busstur

ena bilen på service idag och mannen behövde den andra, så han skjutsade mig till jobbet. Jag erbjöd mig flott att ta bussen hem för att han skulle slippa hämta. Sista bussen, som stannar utanför jobbet, går 16.45. Perfekt, då måste jag gå från jobbet i rätt tid. Jag borde åka buss varje dag!

Fast jag känner mig stressad över att ha en tid att passa. La till och med in en påminnelse i min outlook-kalender. Fånigt, eller hur! Det är ju inte så att jag hade blivit tvungen att övernatta halvsittandes på min ryggstödslösa stol på jobbet om jag missat tiden. Jag hade bara blivit tvungen att gå ett antal kilometer för att komma till bussterminalen där det går en buss i timmen till min hemort.

Bussen kom i alla fall på minuten och jag kom med. Upptäckte att det fanns bälten i sätena och tog förstås på mig mitt. Dels för att det faktiskt är böter om man inte har bälte, även om jag inte tror att polisen stoppar linjebussar särskilt ofta. Men mest för att jag känner mig mer trygg med bälte. Jag är så gott som 100% säker på att jag var den enda i hela bussen som hade bälte på. Eller vad tror du....?

Sen var det där det med att veta när man ska trycka på stoppknappen för att stiga av. Tänk om man trycker en hållplats för tidigt och lurar föraren att stanna fast han inte behöver? Upptäckte till min glädje att det fanns en display bakom förarplatsen där den kommande och den därefter nästa hållplatsens namn stod med. Då blev det lätt som en plätt. Så fort vi passerat en hållplats, jag lovar att jag höll stenkoll, så bytte displayen namn till nästa hållplats. Och efter ca 2 mils spanande så dök den upp "hållplats kyrkan" och där skulle jag av. Pling. 40 kronor enkel resa kostade kalaset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla