fredag 6 juni 2014

Du gamla, du fria

Sveriges nationaldag, svenska flaggans dag - idag !

Har hört (och läst) att många inte vet varför vi firar eller att vi inte har något att fira eftersom vi inte varit ockuperade eller haft krig på över 200 år. Då säger jag: det är väl just det vi ska fira!! Vår frihet. Vår demokrati. Vår rätt att säga vad vi vill utan risk att blir torterade och fängslade. Om inte det är något att fira, vad ska man då fira? Du gamla du fria, vår nationalsång, betyder så oändligt mycket, lyssna på texten.

Ica-Jerrys version av  Du gamla du fria
Zlatans version av densamma
Carolas version

Lyssna och njut. Alla versionerna speglar mångfald. En mångfald att i vårt land få vara den man är oavsett kön, religion, sexuell läggning, etnicitet, handikapp etc.  DET är jag stolt över. 

3 kommentarer:

  1. Visst har vi något att fira den 6 juni. Jag älskar mitt Sverige och alla våra olika årstider. Vi är så bortskämda, en del gnäller om allt. Att de inte flyttar då till något av
    de andra länderna. Där det inte finns några mänskliga rättigheter. Vet Du jag har inte hört Carolas version på Du gamla du fria, finns den ? De jag har hört är bra i alla fall.
    Ha det bra nu önskar Hajan

    SvaraRadera
  2. Visst har du rätt i det. Igår tänkte jag på det som är bra och inte det som smyger sig in mer och mer i Sverige. det som SD står för..

    Kram

    SvaraRadera
  3. Fred frihet och allas lika värde är onekligen något att fira! Kramar

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla