söndag 20 februari 2011

Jobba heltid igen

då var det dags att jobba heltid igen efter 5-6 veckors sjukskrivning på 25%. De där procenten gör mer än man kan tro. För de gör att man faktiskt tar sig i kragen och jobbar mindre än vanligt vilket i sin tur innebär att man har tid att fokusera på annat.

Min arbetsgivare har erbjudit mig (med ganska stort eftertryck) att gå till en terapeut, vilket jag också kommer att göra eftersom det är deras önskan - inte min. Själv är jag övertygad om att det jag behöver är en mentor/coach som kan hjälpa mig att uvecklas vidare i min yrkesroll, eftersom jag känner att jag börjar stagnera och gå på rutin. Saknar stimulans och min egen kreativitet räcker inte alltid till för att matcha mina egna behov. Saknar arbetsglädjen.

Orsaken till min sjukskrivning har jag bearbetat under den här perioden. Har fått hjälp av olika människor och händelser som kommit i min väg, eller som jag tror, nämligen att de "sänts" i min väg för att jag behövde dem. Det har varit extremt jobbigt men också nyttigt.

Bär med mig ett par saker som Kay Pollak sagt nämligen:

*ingen kan såra dig utan ditt medgivande. I min egen tolkning blir det "ingen ska få trampa på mig mer" som jag skrev här på min blogg för ett tag sedan.

* det enda sanna man kan säga om det förflutna är att det inte är här längre. Alltså kan man glömma det man vill glömma och komma ihåg det man vill, så praktiskt.

* när det är lätt är det rätt. Kommer att fortsätta att gå på min magkänsla och lita ännu mer på den.

och sist men inte minst:

*varje människa jag möter är utsänd för att jag ska träna på på den och jag får inte värre än jag klarar av. Jag har alltså något att lära mig i varje möte, behöver inte betyda att jag gillar det jag lär mig, men jag får nya saker till mig om mig själv som kan hjälpa mig att utvecklas vidare. Och kanske kan jag också få ett lite hårdare skal om min själ.

Bra insikter för mig. Mitt mål är nu att jobba heltid, inte mer än heltid!

2 kommentarer:

  1. Du hamnade förmodligen i denna situation då det var meningen att du skulle lära dig något av det.
    Visst är det intressant det där med att människor kommer in i ens liv vid en viss tidpunkt i livet. De har en uppgift att fylla. När du lärt dig det du skulle försvinner personen ut igen på ett eller annat sätt.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. jag hoppas dock inte alla försvinner igen...

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla