tisdag 1 februari 2011

Obehagligt

skulle ta ut pengar i bankomaten innan jag körde hem idag. "Min" bank har bankomaten innanför ytterdörren i entren vid ingången till banken där det är som en slags farstu. Bankkontoret var stängt. Jag öppnade dörren och gick in och upptäckte då att det stod en person och tryckte i en hörna. Det var en kvinna med en slags kärra jämte sig, typ "dra-maten i storformat". Kände hennes blickar när jag gick fram mot automaten och tvekade lite. -Varför står hon där, tänkte jag. Vad händer om hon tänker sig att stjäla pengarna jag tar ut? Här inne ser ju ingen vad som händer.

Jag tvekade lite till och funderade på att gå ut igen, men sen kände jag mig lite fånig av mina tankar och gick fram och stoppade in mitt bankkort. Märkte att hon iakttog varje rörelse jag gjorde, så jag nästan slet ut kortet och pengarna när de kom ut och tryckte ner dem i plånboken. När jag sen vänder mig om för att gå så sträcker hon fram handen och börjar tigga....
-Fem kronor, säger hon.

Jag bara skakade på huvudet och sa nej och gick ut. Inte för att att jag inte kunde undvara 5 kronor utan för att det kändes extremt obehagligt att hon stod just där och tiggde och för att jag faktiskt blev rädd av att stå och ta ut pengar medan hon stod där i hörnan och kollade minsta rörelse jag gjorde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla