tisdag 15 februari 2011

Telefonförsäljare

blir ofta utskällda av dem de ringer till. Jag kan förstå att man blir irriterad om den som ringer är väldigt påträngande, men så är inte fallet alla gånger. Många gånger är det unga osäkra människor på sitt första jobb som ringer och försöker sälja. Jag vet att de flesta telefonsäljare lever på provision på det som de säljer. Vilket säkert gör att de försöker en extra gång att få napp. Antar att de måste ringa rätt många för att få ett ja. Eller vad tror ni? Det krävs både tålamod, entusiasm och mod att orka med ett sådant jobb.
Vill man inte köpa när de ringer har man, som privatperson, två utmärkta val:

1. anmäla sig till NIX registret eller
2. vänligt men bestämt tacka nej

Vårt telefonnummer är sedan många många år anmält till NIX eftersom jag inte vill köpa per telefon, och det funkar utmärkt. Det händer väldigt sällan att vi blir uppringda, och då bara av de företag som vi är kunder hos. I 99 fall av 100 är de som ringer trevliga och tackar för sig om jag vänligt säger att jag inte är intresserad.

Till er som inte kan säga nej, på ett trevligt sätt, så rekommenderar jag varmt att ni Nixar er. Kostar inget, enkelt att göra och funkar! Gör det istället för att skälla ut den som ringer. Du är ju inget offer, utan kan faktiskt bestämma själv om du vill bli uppringd eller ej. (ja, jag vet att företag inte ka nixa sig..). Telefonsäljare, precis som jag, har ett jobb som de försöker göra det bästa av istället för att gå till arbetsförmedlingen och stämpla.

6 kommentarer:

  1. HÅller med du. Man behöver inte vara otrevlig - bara säga nej om man inte är intresserad. Eller välja att inte svara om det är så att telefonen ringer och stör en när man håller på med något annat.

    SvaraRadera
  2. Tycker också så. Tycker ofta synd om dem som ringer, det är inget lätt arbete. Jag säger alltid vänligt om jag inte är intresserad. MEN jag blir jätteirriterad om de inte respekterar mitt svar och blir oförskämda vilket tyvärr händer ibland.

    SvaraRadera
  3. Helt rätt Annika, att man har rätt att bli sur om de inte respekterar ett nej, men man behöver inte ha taggarna ute från början:-)

    SvaraRadera
  4. Så sant!
    Jag brukar vänta tills de har kört hela det där presentationsköret - så att de kan känna att de har gjort sitt jobb ordentligt - och sedan säger jag "nej tack".

    Inte "jag tror inte att jag är så sugen" utan bara "nej tack". Det gäller att vara tydlig.

    SvaraRadera
  5. Det är stor variation på de som ringer, en del är ju trevliga och då är det helt ok, medan en del absolut vägrar ta ett nej...och då blir jag mer bestämd än vänlig. Det ringer ett par varje kväll nu och de gör mig absolut galen. Och min telefon är nixad...

    SvaraRadera
  6. @Anna: då tycker jag du ska fråga dem varför de ringer och tala om att du är nixad. Det brukar ta skruv eftersom de vet att det inte är lagligt att ringa då.
    @Karin: precis så - tydlig men vänlig.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla