onsdag 19 juni 2013

Midsommartraditioner

har vi nog inga längre. Vi brukar ta det som det kommer. Förr åkte vi iväg med husvagnen men det gör vi inte numera. Känns bara stökigt och stimmigt på campingplatserna då. Låter det som jag är gammal och gnällig.:-)

Fast jag tror jag vet när vi slutade med det. Sommaren 2001 var vi iväg med goda vänner (som också hade husvagn) och med oss var vår yngsta dotter och hennes pojkvän (numera man).

Jag vaknade på midsommaraftons morgon av ett hemskt ljud. Det kom från den andra sängen. Såg min man ligga och krampa för fullt och trodde att han dog där mitt framför mig. Fattade ingenting, han hade inte varit sjuk tidigare. Efter ambulanstransport, röntgen med mera kom man inte fram till något alls. Vi fick åka hem ovetandes. Tills han några dagar senare fick ett nytt anfall av en annan sort. Efter många utredningar visade det sig att han fått en stroke. Då först fick han medicin och började bli bättre. När jag tänker efter så var det nog den midsommaren som våra traditioner förändrades.

De senare åren har vi firat med mina föräldrar, och sedan min pappa dog för två år sedan, bara med mamma. Förra året åkte vi iväg och åt en god lunch och sen körde vi en runda i den vackra naturen. Det uppskattar både mamma och vi. I år ska vi åka till ett annat ställe och äta lunch. Sen förstås jordgubbar och grädde också - vad vore midsommar utan jordgubbar.

Fram på eftermiddagen brukar jag och min man lägga oss i våra hängmattor och titta upp mot himlen där segelflygplanen svävar högt över våra huvuden. När jag tänker efter så är det nog just hängmattorna som jag kommit att förknippa med midsommar.  Vad är din midsommartradition?


Vi hoppas på fint väder i år, eller hur! Trevlig midsommar.



 

 


1 kommentar:

  1. Men fy vilken skräckupplevelse att se honom få krampanfallen. Förstår verkligen att era traditioner ändrades då.

    Hoppas ni får en skön midsommar oavsett vad ni bestämmer er för att göra :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla