torsdag 6 juni 2013

Nationaldagen - en viktig dag för oss

så tacksam att jag får bo här i detta underbart vackra land. Att få bo i ett land i fred och frihet är så oändligt mycket värt. Skänker en tanke till mina medmänniskor i de länder där det dagligen sker övergrepp, terror, tortyr, våldtäkter och krigshandlingar.

Jag tror vi tar vår frid och fred så otroligt självklart att vi glömmer vårt medlidande ibland. Men vi får aldrig börja klassa människor i A och B lag. Vi är lika värda oavsett var vi bor och lever.

För mig är det en stor glädje att se den svenska flaggan vaja stolt. Med solen som skiner över en klarblå himmel blir flaggans färger ännu mer betydelsefulla.

Vi firade dagen i en liten park i vår närmaste kommun. Lyssnade på sång, barnbarnen fick ballonger och vi hade fika med. Festis, kex, koppar, två fulla termosar med varmt vatten. Men inget pulverkaffe, Snopna satt vi där och fikade med festis allesammans. Fast det var gott det också!

Yngsta barnbarnet hade sin Sverigeklänning på sig. Vackert.

Foto

Hon sa plötsligt "hejdå ballongen" och släppte iväg den.

Bild: Hejdå ballongen

Den fastnade i trädet och hängde kvar under grenen en lång stund innan den begav sig ut på sin resa.

Bild: Barnbarn i sverigedräkt

Hoppas ni alla har haft en underbar dag i solen och värmen och med "Du gamla du fria" på läpparna.

Här är en fin version av den, lyssna och njut Stephen Simmons


2 kommentarer:

  1. Fantastiskt snygg version av Stephen. Så stämningsfull och musikalisk.

    SvaraRadera
  2. Förlåt jag bara ramlade in, men fångades av din text att vi liksom tager
    allt så självklart. Vi har ju inget att jämföra med utan tager allt så
    självklart. Nationaldagen var jag ingen annan stans än i min soffa,
    men rördes till tårar av allt det fina vi såg då. Och vår fina Kunga- famil kan vi inte släppa all skit som skrivs överallt, och glädjas åt vårt fina land, som vi har det nu. Förlåt en gammal tant som lägger sig i.

    Hälsar Hajan

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla