tisdag 27 augusti 2013

Tågen går i tid

jodå. Jag sticker ut hakan och påstår att tågen oftast går i tid. I alla fall när jag åkt med. Eller så har jag selektivt minne och har glömt de gånger jag varit försenad.

Jag åker, och har åkt, mycket tåg, framförallt i jobbet. Så jag tycker jag har tillräckligt med egen "tågstatistik" för att yttra mig i frågan:-)

Jodå, det har hänt några gånger att jag fått vänta. Ett par gånger längre tid än andra gånger. Vid ett tillfälle fick jag och en kollega hoppa av i Stockholm fast vi skulle bytt i Mjölby. Anledningen var att vårt tåg var så försenat att det var bättre förbindelser att åka med det hela vägen till Stockholm och byta där. Väl framme, många timmar försenade, fick vi en värdekupong att äta för på centralstationen mitt i natten. Tror vi åt McDonalds-mat medan kollegorna, som redan var på plats på orten vi skulle till, åt en god middag. Strax efter 24-tiden stapplade vi in på vårt hotell, efter att även blivit snuvade på vår tågtaxi av ett par herrar med vassa armbågar. Ändå detta känns som ett bra minne, för vi hade så trevligt tillsammans under resan,  jag och min vän.

Även om tågen inte är så försenade så händer det saker ibland. Inom loppet av en vecka fick jag exempelvis kaffe på mig. Varmt kaffe. Första gången var det en man som var på väg från bistron förbi min plats med en full kopp kaffe i handen. Utan lock. Vagnen kränger till, så där som tåg gör ibland, varpå hans kaffe flyger ur koppen rakt på mig. Han bad inte ens om ursäkt!  Hade människan inte hört talas om att det finns lock till muggarna just för att undvika sånt där?

Andra gången den veckan så tvärbromsade tåget utan förvarning. Det visade sig vara fel på en signal ute på spåret vilket gjorde att tågets bromsar automatiskt gör att tåget stannar direkt. Tyngdlagen, eller kanske gravitationslagen, slog förstås till och mitt nyss serverade varma kaffe for iväg. Mest hamnade på golvet men en del på sätet och på mig....

Jag trivs med att åka tåg. Man ser vackra vyer utanför fönstret när man susar förbi. Brukar filosofera vad folk gör där ute i stugorna. Kollar de på tv? Äter de något gott eller kanske läser de sagor för barnen. Skönt när det blir mörkare att istället för att köra bil kunna välja tåget ibland. Eller hur?


en station en kväll någonstans i Sverige



1 kommentar:

  1. Visst går väl de flesta tågen i tid. Det tror jag också. Ibland händer det saker. Det gör det ju även när man kör bil. Man blir stående pga av en punktering, en bil som kört in i ett räcke eller vad som helst. Det är halt och man kommer en kvart försent. Det konstiga är att det räknas liksom inte. Tåg däremot de ska gå i tid och komma fram i tid. Livet får inte påverka deras väg genom landskapet. Så är det. Jag gillar både att åka tåg och att ha friheten med bilen. Vägrar ta ställning där:)

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla