lördag 12 oktober 2013

I love musicals - Peter Jöback

Jag var på Peter Jöbacks fantastiska konsert, I love musicals, igår kväll i Malmö arena. Massor av folk på plats. Vi satt högt upp i mitten, varmt och lite trångt. Musiken spelar upp, symfoniorkester, och in kommer Peter Jöback och börjar sjunga. Han har en magisk röst men just då förstod jag precis varför det när vi kom stod tjejer i entrén och sålde öronproppar - två för 60 kr.

Helt obegripligt varför det måste vara så otroligt högt ljud på konserter. Så onödigt högt att man måste sälja öronproppar!! Galet.

Jag har som tur är egna öronproppar eftersom jag har tinnitus och är ljudöverkänslig. Första akten innehöll fina sånger men inte så många välkända.

I pausen minglade sådär 10 000 personer och kön till damtoan var nog en halv kilometer lång. Tur jag hade festblåsan på så jag slapp köa:-). Många gick runt och letade efter öronproppssäljarna, men de lyste med sin frånvaro, de hade nog sålt slut sitt lager....

När det var dags för andra akten så var ljudet betydligt bättre, kanske hade någon klagat. Hela akten var full av välkända sånger ur bland annat The phantom of the Opera, Kristina från Duvelmåla,  Chess, Mama mia, Moulin Rouge, West side story med mera.

Jag älskar bra musik. Musik som går rakt in i hjärtat som gör mig varm och glad och rörd. Tårarna rinner och jag känner mig så ödmjuk att det finns så otroligt underbart vacker musik: Vad sägs om de här:

Moulin rouge: Come what may
Phantom of the opera
För att inte tala om den här: Clim every mountain, Sound of Music
En riktigt magisk kväll och natt som avslutades med en kopp kaffe på vårt hotell. I våra huvuden fanns tonerna från kvällen kvar. Ljuva sånger som vaggade oss till sömns.

4 kommentarer:

  1. Det är tyvärr lika på alla konserter i vår fina DeeGerhall i Norrköping. Har provat att sitta på olika platser, men tyvärr. Har inte varit nu på ett bra tag. Sista gången var 3 år sen. Jag fick sitta och hålla för öronen, men en väninna som har väldigt dålig hörsel,
    tyckte det var bra. Ändå har hon hörapparat. Men kasta ut nästan 1000:- och inte kunna njuta, då får det vara. Trevlig blogg Du har, du skriver så bra. Trevlig helg önskar jag Dig igen.
    tack

    SvaraRadera
  2. Härligt med konsert! Min dotter var också där med en kompis. Fantastisk konsert var hennes omdöme :)
    Fann din blogg via ViasLisas startsida och det var det att du skrev om konserten som gjorde mig nyfiken eftersom dottern också var där. Jag tittar nog in igen.

    Titta gärna in på min blogg :)

    SvaraRadera
  3. Härligt med Jöbackkonsert, Min dotter var också där :) Fantastiskt var hennes omdöme. Fann din blogg via visa Lizas blogg och det var just konserten som gjorde mig nyfiken att titta in. Men jag återkommer nog hit.
    Välkommen in till min blogg!
    Och trevlig söndag.

    SvaraRadera
  4. Peter Jöback är fantastisk och jag önskar att jag hade varit där. Önskar dig en fin söndag!

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla