tisdag 1 oktober 2013

Matkasse från Citygross....?

från många håll har jag hört att det är så himla bra och praktiskt och inspirerande att beställa en matkasse. Alla ingredienser ligger packade och klara med recept för en vecka, bara att hämta.

Så därför bestämde jag, efter en viss övertalning av en skeptisk make, att beställa en sån. In på nätet. Välj antal middagar. Prova-på-beställning - inte prenumeration - och så betala. Klart. Såg fram emot att hämta min låda.

Så kom ett mejl igår. Ett trevligt mejl från Citygross - du har en låda att hämta på måndag efter kl 16. Glöm inte det. Bra tänkte jag, då kör jag den rundan på hemvägen.

Parkerade och traskade bort till den stora lastbilen där det var en mindre kö. Varorna delades nämligen inte ut i butiken visade sig. När det var min tur sa jag ordentligt mitt namn. Killen på lastbilsflaket letade i sin lista men kom fram till att jag inte fanns med. Jag försökte med makens namn. Nej. Ingen låda till mig.

-Vad gör jag nu, undrade jag lite småsurt. Killen på flaket, som sa sig köra betong i vanliga fall, hade ingen aning. Han rev i sin kalufs och letade i listan en gång till. Och sen visade han mig listan och vi letade tillsammans. Nej. Där fanns jag inte med. -Då ringer jag chefen, sa den goa betongkillen och gjorde så.

-Jaha, nej jag förstår, jaha, nej, jaha. Sen la han på och log rart mot mig. -Jag får inte lämna ut något till dig när du inte står på listan men han sa att du ska gå in i butiken och prata med dem.

Jag sa att jag förstod hans dilemma och gick in i butiken och tog en kölapp till servicedisken. Efter en stunds väntan var det min tur.

-Hej, Var är min matlåda undrade jag.
-Det där har vi ingenting med att göra, sa killen bakom disken.
-Va, sa jag. Jag blev hänvisad hit.
-Ja men vi kan inget göra, det är inte vi som har hand om det.
-Men jag var ju inne på Citygross hemsida och beställde. Detta är väl Citygross...?
-Ja men vi har inget med det att göra. Du får ringa de som packar varorna. Numret är 1251212541154112.
-Ursäkta men kan du skriva det på en lapp till mig, frågade jag lite försynt, trots att jag nu var sur som en citron över hans attityd.

Fick numret, satte mig på en stol och ringde upp. Fick vänta i telefonkö i 10 minuter. Äntligen en vänlig själ som svarade. Bad om mitt personnummer och kollade. -Du ska inte få din låda förrän nästa vecka, sa han vänligt.

-Jaså. Men jag fick ju ett mejl idag där det stod måndag - och det är måndag idag.

-Jo men vi skickar ut en vecka i förväg för att man ska hinna boka om, om man vill.

Där ser man. Jag hade förstås inte haft koll, utan tog för givet att jag skulle få min leverans veckan efter jag beställt. Slarvigt av mig.

MEN det ursäktar INTE attityden jag blev bemött med i butiken. "Det där har vi ingenting att göra med" är inte vad man förväntar sig att höra i det läget.

Sorry, Citygross, men där sjönk ni i min aktning rejält. Kundservice - det är att ta hand om kunden som har problem, speciellt om ni fått betalt i förskott.

Nu återstår att vänta till nästa måndag och hoppas att min låda verkligen finns med i frysvagnen hos betongkillen:-)

Bilden är inte från Citygross, den är från Le Crotoy i Frankrike

1 kommentar:

  1. Jag bor i Göteborg och köper mat med hemleverans från Mat.se. Jag köper alltså inga färdiga middagar utan min vanliga mat. Du måste köpa för 400 kr/gång för hemlev som kostar 49 kr och för 700 kr då är det fraktfritt. Klart att sortimentet inte är lika stort som i vanliga affären men jag har ingen bil utan åker kollektiv och det är ingen hit med en massa kassar.....Jag är jättenöjd!

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla