onsdag 22 maj 2013

Digital träningscoach

när stegräknarna kom var det smått revolutionerande. Tänk att kunna ha koll på hur många steg man gick per dag, vilken lyx. Det anordnades tävlingar på företag runt om i landet. Personalen skulle gå till Berlin och Paris. Fast inte på riktigt, utan bara det antal steg som det tar att gå till Paris. Den som kom fram först vann ett pris. Minns att vi hade en 2-meter lång kille på vårt företag. Han tog väldigt långa steg så han kom fort fram. Nu har vi modernare saker – nämligen våra smarta telefoner. I dem finns s k appar som man kan ladda ner, gratis eller betala för om man vill ha lite lyxigare varianter. Går att ladda hem en träningsapp, med en digital coach som talar om ur långt och fort man gått. Under tiden man går håller gps:en koll på rundan så man ser exakt var man gått, hur långt, hur länge och hastigheten per kilometer.

I fickan hörs en engelsk dam tala: five minuts, bla bla bla. Asta brukar titta lite förvirrat på mig och undra var rösten kommer ifrån. -Är det matte som börjat buktala, ser hon ut att tänka. För självklart har jag laddat ner en sådan här app. Och ja, jag använder den så gott som varje dag och den är min piska och min morot. Jag älskar verkligen att kolla upp och jämföra mina tidigare rundor mot dagens. Gick jag snabbare idag? Det får mig att öka takten liten vilket ökar pulsen och jag blir rejält svettig. Det är helt enkelt roligare när man har en digital tränare än att inte ha det. På något konstigt sätt känns det helt naturligt efter ett tag. Och så är det spännande att gå bakåt och kolla sin statistik.

Jag kör Runkeeper i gratisversionen, men det finns många andra att välja på. Även om jag går lite kortare rundor så har jag den igång. Bara för att faktiskt kunna konstatera att jag är duktigare än den som sitter kvar i soffan hela tiden. Och det känns bra för en latmask som jag.

De funkar till de flesta sporter/träningsformer och är så enkla att ställa in så minsta barn kan klara det. Dock lägger jag inte ut mina runder på Facebook eller här på bloggen. Riktigt såååå spännande är de inte för andra skulle jag tro.





.

2 kommentarer:

  1. Skulle behöva en coach jag också.

    SvaraRadera
  2. Kul att du har hittat något som peppar dig i träningen. Jag har satt upp mål som jag ska klara på gymmet. Har börjat springa på löpband och pressar mig själv lite mer varje gång. Liza

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla