måndag 20 maj 2013

Vad en soffa kan ställa till

en stukad tå och en total omflyttning av möbler, det blev resultatet av att vi köpte en "ny" begagnad kökssoffa igår. Mina vänner brukar säga -Du möblerar alltid om.

Gör jag? har jag tänkt då. För att ändra och fixa lite härhemma är inget som jag tänker på, jag bara gör. Men nu tänker jag faktiskt på det.

Vi har haft en kökssoffa tidigare också. En riktigt liten bekväm sak med flera av pinnarna avgnagda av en hund som vi hade för 35 år sedan. Soffan stod en gång i mina föräldrars hem och hunden var där som valp när jag jobbade. Uppenbarligen hade hon tråkigt, eller ont i tänderna, för några ryggstödspinnar blev något smalare. Dock har maken (och jag) ganska länge pratat om att om man har en kökssoffa så ska man kunna LIGGA på den också. Att ligga på vår gamla soffa har gått så där. Antingen har man fått knyckla ihop huvudet eller benen. Eller båda delarna.

Så en dag såg jag att en vän, som ska flytta, skulle sälja en massa saker på loppis. Plötsligt låg det en bild på Facebook med Soffan med stort S. En gammal soffa som går att förvandla till en utdragssäng. Den skulle få Raskens Ida att gråta av glädje. Jag gav ett bud och hoppades att ingen skulle bjuda över. Och det gick hem. Igår hämtade vi den.

Jaha. Då hade vi plötsligt två kökssoffor. Båda får inte plats i köket. Och även om de hade fått det, så tror jag synen hade blivit lite föööör överväldigande. Kan inte påstå att vi hade plats över i vårt lilla hus att ställa in en liten soffa. Men att slänga, skänka, sälja den finns inte på kartan.

Det var då den stora ommöbleringen började. I hallen? Ja en stund. Men då fick jag flytta skänken som stod i hallen. Och för att få plats med den fick jag flytta en annan möbel......Maken ringde idag och undrade med lätt uppgiven röst var han skulle ställa sekretären. Han fick nämligen fortsätta projektet idag när jag var på jobbet.

Jodå. Han gjorde ett bra jobb. Med en stukad tå på köpet. Och så säger han att han har ont i knäet också....

Ikväll fortsatte flyttandet. NU ÄR JAG NÖJD. Och kära vänner - ja, jag har möblerat om:-)


Nya soffan


3 kommentarer:

  1. Härligt att du hittade din soffa och känner dig nöjd. Att börja möblera om kan dock vara livsfarligt! Plötsligt passar ingenting någonstans längre. Fast då har man å andra sidan en bra anledning till att sortera ut lite saker ;) Kramar Liza

    SvaraRadera
  2. hejsan, vad glad jag blev att Du tittade in.
    Så trevligt det var att presenteras för Asta och
    Kicki. Det var så roligt detta med köks-soffa. Jag har alltid haft en kökssoffa, det var jätteviktigt, att klädseln på soffan och stolsöverdragen var lika. Men sen när inget blev sig likt i min familj, min älskade gubbe kunde inte vara kvar hemma. Denna lägenhet hade
    barnen ordnat tills jag kom hem från mitt sjukbesök. En liten tvåa, men jag börjar "boa"
    in mig här. Men kökssoffan saknar jag.
    Du väckte minnen med din blogg. jag kommer nog att hälsa på igen hos dig. Vi hade jättetrevligt
    vi tanter i går. ha det så bra önskar
    Hajan

    SvaraRadera
  3. Först:Tack.

    Sedan: Tur att ni kvinnor finns annars hade allt stått på samma plats i tidernas evighet. Det hade blivit tråkigt.En och annan stukad tå är priset vi får betala för att ha det lite mysigare omkring oss.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla