torsdag 25 april 2013

Grilltips?

nu har jag köpt en ny grill. En kol-grill. Funderade på gasol men kom  fram till att det nog är mysigast med kol. Varken jag eller maken är några hejare på att grilla. Jag är rätt bra på att laga mat, men vi har inte grillat så ofta att jag fått någon övning på det. Som husvagnsåkare är vi nog rätt unika i att inte tända grillen varje kväll, som de flesta andra gör.

Men nu tänkte jag ta tag i det där. Har läst en del om att "röka" i grillen, vilket jag tycker låter gott, så jag köpte en rökdosa och spån av al och körsbär. Tanken är att man blandar spånen (i en ask eller direkt på kolen) och låter köttet eller fisken grillas samtidigt som det för en röksmak. Så mycket mer än det kan jag inte. Därför vänder jag mig till dig som läser. Vill du dela med dig av dina allra bästa grilltips till mig? Hur gör man för att få till grillningen på bästa sätt? Alla tips mottages tacksamt.

Hälsar "nybörjargrillaren"

En sån här köpte jag. Så nu handlar det inte om grillen utan om den som sköter spakarna (läs grilltängerna)

2 kommentarer:

  1. Jag önskar att jag kunde dela med mig av några finurliga grilltips men jag har tyvärr inga. Under många år var det mannen som skötte grillandet (varför undrar jag för det är jag som lagar det mesta av maten i övrigt?) och jag "tillbehören". Men härom året insåg jag att det där kunde jag göra precis lika bra (och då blev det dessutom grillat oftare). Jag grillar med kol och har en sådan där elektrisk tändare som jag lägger ner i kolen istället för att hålla på med tändvätska. Miljövänligt och enkelt.

    Jamie Oliver har gett ut en fin kokbok om grillning (fanns med på årets bokrea för 99:-) som jag kan rekommendera.

    Lycka till med grillningen!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Dra inte på en massa grillolja och marinader. Piffa upp med smaker när grillningen närmar sig sitt slut. Det är mitt tips. Då slipper man agera brandman och rädda köttet eller vad man grillar under själva grillningen. Godare och mer hälsosamt.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla