torsdag 23 maj 2013

Fullmåne - sömnstörningar

har sovit dåligt två nätter i rad. Vaknar plötsligt och kan inte somna om. Ikväll såg jag den - FULLmånen som ställer till det.

För det är faktiskt så att jag i så många år som jag kan minnats har påverkats av just fullmånen. Ni får säga att det bara är trams och att det inte finns några vetenskapliga bevis för detta. Men jag behöver inga såna, för jag vet.

De nätter jag vaknar så här och då kollar ut så är det alltid fullmåne. Värst är det när den står så att den lyser rakt in i sovrummet. Då fylls det på rejält med energi.

Klart att månen påverkar oss. Vi var i Normandie i Frankrike förra sommaren och där såg vi hur månen påverkade tidvattnet. En hel bukt försvann. Och kom tillbaka. Och försvann.

Vi männskor består till stor del av vatten. Så självklart påverkars vi. Vissa troligen mer än andra. Vad har du för tankar eller upplevelser av detta?
Ebb

vi går på havsbotten

2 kommentarer:

  1. Håller med dig! Det händer då och då att jag inte kan somna alls eller sover dåligt och det är som du säger "alltid fullmåne då"!

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om detta. Däremot hade jag en arbetskamrat och han var helt uppslukad av detta. Varje månad fick jag förklaringar till det mesta då med hänvisning till i vilken fas månen befann sig.
    Själv har jag inga såna funderingar och är mycket down-to-earth och nöjer mig med min drömfångare.Den skyddar även mot tidvatten. Skämt åsido så är det säkert så att naturen påverkar oss mer än vi kan förstå. Vi är ju en del av den. Om sanningen ska fram så har drömfångaren faktiskt funkat bra.
    Men det är en annan femma. Huvudsaken är att vi får sova gott ibland. Nya örngott är bra.
    Vilken jättefin bild det är på katten här bredvid förresten.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla