torsdag 22 maj 2014

Att läsa helar

i dagens samhälle är vi mer än lovligt splittrade. Vi gör inte en sak i taget, inte två heller - vi gör nog fem - tio. Vilket innebär att vi inte är riktigt här och nu eller koncentrerade på något. Vi kollar mobilen, har radion och tv:n på o s v. Inte konstigt om våra hjärnor blir trötta. Jag tror personligen inte att det är särskilt farligt att ha mycket att göra. Däremot behöver vi koppla av och ner emellanåt för att ladda våra batterier och återhämta oss. Det räcker inte bara med en god natts sömn, även om sömnen är oerhört viktig för oss. Det är då kroppen lagar våra trasiga celler. Vi behöver också vila hjärnan på andra sätt.

Jag har alltid läst mycket. Älskar att läsa och fantisera om personer och miljöer i handlingarna. Har aldrig tittat mycket på tv, tror att jag behöver fantisera själv för att min hjärna ska få ha roligt:-). Att läsa böcker har hjälpt mig att rensa hjärnan. Därför borde jag sett det som en varningssignal när jag inte längre klarade att läsa böcker. När jag inte längre kunde koncentrera mig tillräckligt långa stunder för att läsa några kapitel. Men när man är mitt i stressen ser man inte alltid det andra ser.

Läste i tidningen Tara idag om att det faktiskt ÄR så att läsning helar. Mycket spännande. Forskare har kommit fram till att det är bra för oss när vi koncentrerar oss på att läsa en bok. Där ser man, det jag gjort sedan jag var liten för att må bra, det är nu bevisat av vetenskapen:-)

Har ni några bra lästips för hängmattan så dela gärna med er i kommentarsfältet. Här kommer några från mig:

Läsarna i Broken Wheel rekommenderar                  Davidsstjärnor                                De skandalösa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla