tisdag 13 maj 2014

Fotoalbum

förr i tiden så tog man bilder, ganska få eftersom det var dyrt att framkalla, och när man fick hem dem satte man in dem i ett album. Man kanske skrev några rader om bilden: vilka som var med, var den tagits och när.

Jag har ganska många album från min ungdom och framåt. En tid efter jag fått mina barn också. Sen börjar det tunnas ut. Istället har jag högar med foton liggandes i en låda. Har ingen aning när de är tagna. Däremot vet jag oftast, och då menar jag inte alltid, vilka som är med på bilden och var den är tagen. Det är liksom lättare att reda ut än när.

Nu däremot så framkallar jag inga bilder. Jag läser inte ens in dem i datorn - från mobilen som jag använder som kamera - särskilt ofta. När jag hade en digitalkamera så brukade jag tömma den ibland, mycket på grund av att minnet blev fullt. Nu får det ju plats tusentals bilder i minnet i mobilen så därför tänker jag inte på att jag ska spara ner bilderna.

Tror tyvärr inte jag är ensam om att ha det så här. Helt galet är det. Vem sitter och bläddrar igenom 1000 bilder i en mobil? Inte jag. Inte heller slänger jag dåliga bilder, kan någon förstå det?

Ibland får jag ett ryck och sparar över på hårddisken i datorn. Blir en rätt stor och osorterad fil som jag inte gör något åt. Däremot brukar käre maken spara över bilderna från datorn på en separat hårddisk ibland. Vi kom nämligen på för några år sedan att datorn KAN paja och då har vi inga bilder kvar.

Ibland händer det att jag beställer en fotobok från någon nätbutik. Oftast handlar det om en specifik händelse ex vis en resa eller en högtid som jag vill ha på papper. Men alla andra bilder som finns kvar i datorn, vad gör jag med dem? Inget.

Visst blir det tjusiga bilder som vi tar med våra digitala kameror eller mobiler, men hur bestående blir de? Hur hanterar du dina foton?

Den här bilden är tagen en mycket blåsig dag i franska Le Crotoy och föreställer mitt då 6-åriga barnbarn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla