tisdag 20 maj 2014

Bo i en diktaur


kan inte vara kul. Därför använder jag min rättighet, och skyldighet, att ta ställning genom att rösta i de val vi får rösta i. Nu närmast är det val till Europaparlamentet. -Äsch, säger många. Det där intresserar inte mig. Vet inte vad jag ska rösta på och orkar inte bry mig. Politik är tråkigt.

Men vad är då politik? Nästan allting säger jag. Hur vi ska bedriva vård, skola, åldringsvård, hantera miljöfrågor, skatter och vår ekonomi, lagar, rättsväsende, maten osv osv. Allting omkring oss är politik på ett eller annat sätt.

Blir glad när jag ser att valdeltagandet detta året verkar ha ökat men resultatet beräknas ändå bara bli ca 56 - 57% som röstar. Hur tänker de andra 43%? Tänker de att de verkligen inte bryr sig hur vi påverkas av de beslut som tas i EU? Tänker de att någon annan får bestämma? Tänker de att de inte behöver?

Jag har alltid röstat. Mina barn har fått lära sig att de ska rösta vilket de också gör nu som vuxna. Hoppas de lär sina barn att göra detsamma.

Det är inte så svårt egentligen. Är man tveksam vem man ska rösta på så finns det gott om information numera, och som är lätt att få tag i. Man kan också göra olika tester som bland annat finns på tidningarnas och tv:s hemsidor. Fyll i hur du tänker och få svaret vilket parti du står närmast i just de frågorna. Rösta i förtid eller på söndag. Men gör det!

Vi bor nämligen i en demokrati. Och för att den ska fungera och leva vidare behöver vi hjälpa till att tycka hur saker ska skötas. Annars kunde vi lika gärna bo i en diktatur - då har vi ju lämnat över kontrollen över våra liv och leverne till någon annan. Och som i det fallet inte tänker fråga oss vad vi tycker.......

2 kommentarer:

  1. Så roligt att jag hittade din blogg. Du verkar intressant så jag blir följare.
    Ditt inlägg är bra och för mig är det en självklarhet att ha en åsikt och att rösta för den. Jag förstår inte hur man kan undgå att rösta och bilda sig en uppfattning. Det är ju en gåva att vi kan få uttrycka oss fritt. I andra länder, vi ser det ju dagligen på tv ger man ju sitt liv för sin åsikt.
    ja detta skulle ju kunna bli hur långt inlägg som helst men sammanfattningsvis är det väl EU valet som nu ligger närmast. Jag har redan röstat och till dem som inte ens orkar ta ställning kanske det är dags för en påminnelse om att detta i grunden är ett Fredsprojekt. Slutet på andra världskriget ligger ju otroligt nog bara ca 70 år bort........vi hörs o ses!

    SvaraRadera
  2. Tyvärr lyckas jag inte med att ansluta mig som följare. Googlekonto och nya lösenord har jag haft stora problem med (är nog inte så teknisk) Synd!

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla