onsdag 5 december 2012

Förväntan

jag tillhör dem som gillar julen. Tycker om att ha adventsstakarna framme - både den vanliga och de elektriska. De lyser upp så fint nu när det är mörka tider. Jag gillar att ha julgran, kan inte tänka mig att vara utan den faktiskt.

Det är något visst med dan före dopparedagen där man sitter i soffhörnan och njuter av att ha pyntat klart och kanske provsmakar den nygriljerade skinkan på en knäckbrödsmacka med grov senap. Till det ett glas julmust.

Jag njuter av de kalla dagarna och känslan av att komma in i värmen med röda blossande kinder. Det gnistrande ljuset som snön ger, av att sätta på raggsockarna och bara njuta.

Julen ska man nämligen njuta av, anser jag. Inte stressa sig halvt fördärvad för att tillfredställa allt och alla med det man tror måste göras. Det ÄR helt ok att köpa färdiglagad mat om man inte hinner laga. Och att köpa färdiga pepparkakor. Det funkar med en tomte på bordet, det måste inte vara 100. Man måste inte hellre flänga runt som en galning på julen bara för att alla andra förväntar sig det. Det är nämligen så att man kan bara vara på ett ställe i taget. Kanske går det att växla dagar varannat år för rättvisans skull? Måste man köpa julklappar för 1000-tals kronor eller kan man välja ett paket som istället är valt med stor omsorg?

Jag tror, nej jag vet, att julens viktigaste budskap är frid och glädje. Att vi ska få ta det lite lungt och lyssna på julsånger och hinna krama om våra barn och barnbarn. Och våra gamla.

Vi borde helt enkelt sänka våra krav - vilket ger lägre kostnader och lägre puls. Låta oss styras av hjärtat, inte av omgivningens krav.

Så firar vi våra jular.
bara en Swingin 1

5 kommentarer:

  1. Klockrent skrivet, det är alldeles för många som stressar runt och har en massa jobbiga måsten den här månaden. Jag tyckte också det var rätt rörigt när barnen var mindre men nu är det bara mysigt och så har det väl med åldern att göra också man gör bara sånt man vill nu för tiden ;)

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  2. Men visst är det så det ska vara! Sänka kraven och njuta!!

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt. Alldeles för många stressar och mår riktigt dåligt av denna tid. En tid som borde vara en glad och skön tid. Tyvärr tror jag också att allt för många lägger för stor vikt vid just de där få dagarna kring jul. Året består av 365 dagar, det är inte de där få juldagarna som är avgörande för ett helt år.

    Min mamma sa det så klokt då min och makens äldsta dotter föddes:

    "Nu är det dags förer att skapa era egna traditioner. Inte tvunget hålla fast vid de traditioner som varit utan de som är bäst för er lilla familj."

    Jag bär mammas ord med mig hela tiden. Traditioner är viktigt men lika viktigt är att bryta dem. Göra annorlunda. Men kanske framförallt att inte lägga över sin egen julförväntan på andra. Ite anse hela julen som förstörd bara för att det inte blir så som de alltid varit eller så som man förväntat sig.

    Vi borde vara lite snällare mot varandra och oss själva.

    Ta hand om dig och tack för att du alltid får oss att tänka till.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Låter som en underbar Jul ♥♥ jag jobbar alla dagar över jul o mellan dagarna oxå! men får mysa hemma därimellan! kram Jessica

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla