fredag 14 december 2012

Stora rubriker. Nyhetsvärdet...?

Läser Aftonbladet på nätet. Med all rätt står det längst upp om massakern i USA. Än en gång har det hänt att någon utför ett vansinnesdåd på en skola där. Dags för USA att se över sina vapenlager. Är det verkligen en "mänsklig rätt" att bära vapen till vardags? Ser den gripande intervjun med den gråtande Obama. Mina tankar går till de drabbade, så många barn......

Nästa rubrik handlar om Kalle Ankas jul. Läsarna "rasar" över att Disney beslutat klippa bort några scener. Expressen har den goda smaken att inte ha med såna fånerier på samma prioriterade plats.

De senaste månaderna har det kommit fler och fler såna här "krisgsrubriker" -  låt oss svenskar ha kvar vår kultur. Och det delas statusrader på facebook i tusentals, twittras och bloggas. Och media skriver med stora bokstäver. Jag för min del är övertygad om att de mörka makter som ligger bakom den här typen av myter, rykten och konstiga händelser har ett syfte. Vi ska enas tillsammans mot en "yttre fiende". De där metoderna har fungerat förut, bland annat av nazister i andra världskriget.

Det är så självklart för mig att vi ska kunna ha våra gamla traditioner samtidigt som vi får in nya kulturers traditioner i vårt land. För mig är det inget motsatsförhållande i detta. Det handlar bara om respekt från båda håll.

Tänk om alla som klickar *gillar* på Facebook eller som skriver arga insändare om förbjudna pepparkaksgubbar (som inte är sant) kunde engagera sig lika mycket i något verkligt problem. Jag påstår inte att vi inte har problem med integrationsfrågor, men jag är säker på att det skulle vara både enklare och mer framgångsrikt att debattera och diskutera sakfrågor för en lösning, istället för en massa myter som inte stämmer.

Men jag är säker på att det finns så oändligt mycket - om så än bara småsaker - som vi tillsammans kan göra för att underlätta för någon annan människa här på jorden.

2 kommentarer:

  1. Jag kan bara hålla med dig i varje ord du skriver!

    Kram Nina

    SvaraRadera
  2. Jag däremot håller inte med.....jag har själv bloggat om detta med pepparkakorna och ny Disney. Jag tror detta kan spä på fördomar genom att peka på förhållanden som kanske ingen tidigare ägnat en tanke....jag tror att vi kan vara inne på riktigt "farliga" vägar om vi som i fallet Disney börjar ändra/radera i äldre material. Du skriver själv om bla nazisterna.....att sudda ut historien har nog många makthavare alltid önskat och därför tror jag att det är viktigt att vi reagerar NU när vi kanske tycker att detta är en bagatell. Det var ju inte länge sen vi hade detta med Tintin boken som skulle tas bort från ett bibliotek...sen ska vi självklart engagera oss i annat också...själv har jag tex ett eget fadderbarn via SOS-barnbyar. Om detta kan man skriva mycket men jag slutar nu. //M

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla