onsdag 6 februari 2013

Näthat

har precis sett Uppdrag granskning. Nog visste jag att näthatet är utbrett och att många (ofta kvinnor) hotas, men att det är så illa - det ville jag inte tro. Känns som det blir värre och värre. Tror att det beror både på att det är så enkelt att utsätta andra för detta via internet - snabbt, ofta anonymt och enkelt - men också för att toleransnivån verkar sjunka. Lyssnade på intervjuerna i tvprogrammet med några killar som hotat på nätet, och de sa "äääh,så där skriver ju alla, man menar inget med det". Att kalla kvinnor slyna och värre saker, hota med våld och mord - verkar vara helt okey i dessa personers sinnevärld.

Nu undrar jag - var gick det snett? När började vi ex vis tolerera att tjejer i småskolan kallas fula ord? När slutade vi bry oss om att kommentera inlägg på nätet som inte är ok? När tog ondskan över och det goda drog täcket över huvudet? Jag vägrar att tro att de onda är fler än de goda. VAD VAR DET SOM HÄNDE?

1 kommentar:

  1. Det är vedervärdigt. Jag försöker hitta ord till kommentaren men det blir för långt. Det finns ett avstånd mellan generationerna idag som är osund. Barn tvingas bli vuxna tidigt utan att vuxna tar sitt ansvar för inslussningen. Anonymiteten i sig. Det finns många orsaker naturligtvis. Det är en verbalt hård värld redan från förskolan. Killar kallar tjejer för för fula saker. Tjejer säger hemskheter till varandra. Tro inget annat. Väl hemma fortsätter det på nätet och där slipper de se personen i fråga i ögonen. Fegheten firar triumfer.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla