lördag 20 juli 2013

Café och njut och så Malmö och rött hår

den här skylten sitter på ett café som jag besökte häromdagen.

Visst är det en härlig text att ha just på ett café?!

Det är något visst med att sitta utomhus och dricka kaffe och äta en god kaka till, oavsett om det är på ett café eller hemma. Det är somrigt. Sommar är det för fullt i mina trakter. Ikväll var det 25 grader ute och nästan inte ett moln på himlen. Högsommar kallas det visst.

Bortsett från att åka runt och fika på mysiga cafén så jag även hunnit med en tur till Malmö i veckan. Tyvärr har Malmö sämre rykte än den förtjänar. En vacker och mysig stad är det. Klart det blir bråk , det är en stor stad, nära till kontinenten och ca 40% som bor där har utländsk bakgrund. Många olika nationaliteter som ska samsas på begränsade områden ställer till med problem ibland. Jag tänker att det är konstigt att det inte blir mer problem än det är.

En vän till mig som kommer från Bulgarien, och som nu bor i ett område i en stad nära mig där det bor många invandrare, sa en gång: "- Vi är väl integrerade. Vi lever ju över 100 olika nationaliteter på samma lilla område. Är det några som inte är integrerade så är det svenskarna på andra sidan staden i x-området." Där bor nämligen inga invandrare eftersom det bara finns villor där.

Jag har funderat på det och kommit fram till att han nog har rätt. Kan 100 olika nationaliteter från helt skilda håll i världen och med olika bakgrund och trauman för det mesta hålla sams på en så liten yta. Varför kan inte vi svenska - "äktsvenskar" inte bara försöka integrera oss? Acceptera att alla är olika. Vi kanske också har en del att lära....

Så var det där med rött hår som jag skrev om i rubriken, Mitt hår har inte varit rött sedan jag tillbringade en sommar i England med en vän och då kom på att hon skulle hjälpa mig att tona håret rött. Jag hade ganska långt hår på den tiden, hon var helt novis på att tona hår, och resultatet blev rödrandigt!! Färgen satt i ett halvår......Efter det har jag hållit mig lite lugn, men nu kom rebellen fram. Yes!

Nu är jag r ö d h å r i g:-)

1 kommentar:

  1. Tänkvärt inlägg. Malmö är en kul stad att besöka och rött hår är aldrig fel, om det inte blir randigt då förstås.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla