onsdag 31 juli 2013

Torekov

har tillbringat några dagar i Torekov, precis som vi gjort de senaste åren. Det är en underbar plats. Vacker natur och god mat. Havet. Ja havet, som jag älskar. Ingenstans är det en så vacker solnedgång som där. Folk vandrar ner till stranden i god tid för att följa skådespelet, varje kväll. Det är magiskt.



Vi brukar bo på campingen. Sen tar vi strandpromenaden ner till Torekovs hamn, där man kan köpa fisk och skaldjur och annat gott att frossa i. Ibland tar vi bilen och åker några kilometer till Boarp. Där finns många affärer: en fiskaffär, en köttaffär, en grönsaksaffär, ett fik - och mycket mer. Alla har de utomordentligt bra varor. En fröjd att handlar råvaror där och laga till dem i husvagnen. Sällan tar vi fram vår grill, det är så många andra som gör istället och grilloset ligget tätt över campingen framåt aftonen. Vi brukar i stället laga mat av goda råvaror på annat sätt än grilla, till exempel med min lilla varmluftsugn.

Vill man äta något riktigt gott och mättande med underbar utsikt kan jag rekommendera Café Killeröd: http://www.cafe-killerod.se/. Där beställde vi in de mest fantasiska räkmackor vi ätit. Så mätt har jag aldrig blivit av en räkmacka tidigare. Fullt med goda bakverk var där också. Gott om plats att sitta, trots att det var mycket folk där.

Från Båstad mot Förslöv passerar man en butik som heter Tant grön. Där bara måste ni stanna till en stund. Himmelskt goda ostar, oljor, kryddor med mera. En butik att förälska sig i om man heter Ulla. Godaste brieosten jag någonsin smakat hittade jag där. Plus lite annat smått och gott:-)

2 kommentarer:

  1. Så gott ni har det Ulla och jag håller med dig, Torekov är uderbart vackert. Och Tant Grön... oj, så mycket gott som finns där. :)

    Ta hand om dig i sommarsolen och ta det lugnt på vägarna!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Där verkar vara en plats att bara njuta på.
    Ha fortsatt gott.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla