söndag 21 juli 2013

Flugor överallt

vid diskmaskinen slår de rekord i antal närvarande. Inte för jag tror de vill vara med och diska men de verkar dras till värmen. Varför? Tänker de lägga ägg till nya flugbarn i min diskmaskin??

Ligger och slöar i glasverandan och läser en spännande bok. Nästan kittlande spännande. Det kryper i kroppen. Näääääää. Det kryper kroppen, Flugor, flugor, flugor. Vi har satt upp flugfångare modell klistrig rulle som man hänger i taket. Den flyger de förbi och fnissar. Hör tydligt hur de fnissar åt dumma människor.

Det enda som gäller här är en rak höger. Med flugsmälla. Men jag vet att man får ta det med lite ro. Vi bor här - mitt i naturen med kor, hästar, fåglar, älgar, rådjur, vildsvin och säkert en och annan varg. Så flugorna hör liksom till och är ett bevis på att lantsommaren är här:-)

Husfluga Har hört att flugor spottar i osten och sedan trampar runt för att osten ska bli mjuk så de kan suga i sig den. När de inte letar mat, så klättrar de omkring på allt och alla. Hästarna i hagen har galopperat runt i värmen med jämna mellanrum, påtagligt irriterade av flugor och inte minst bromsar (hästflugor som bits).

Det är bra med flugor för då får fåglarna mat till sina ungar. Men för att det ska funka ska flugorna hålla sig ut så de kan bli fångade. Inte klättra omkring på mig när jag försöker njuta av en bra deckare.

1 kommentar:

  1. Flugor är ett av de få djur jag inte kan förlika mig med. Jag skulle kunna tänka mig att mata fåglarna året runt om jag då slapp flugplågan. Efter att du berättat om vad de gör i osten kommer jag inte att äta ost förrän tidigast till jul.

    Lycka till med deckarläsandet.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla