lördag 16 mars 2013

Jesus Christ Superstar

har sett musikalen Jesus Christ Superstar ett par gånger tidigare, och inte alls blivit berörd. Idag har jag

tillsammans med min äldsta dotter Bild: Mor och dotter sett den igen, nu omgjord till nutid. Kanske var det därför, att det känns så nära, som jag verkligen upplevde det hela så starkt. Det och den fantastiskt duktiga ensemblen. Jag som (nästan) aldrig gråter på teater eller bio, satt med tårar i ögonen. Jag ville ropa "nej, gör det inte till Judas när han tog emot silverpenningarna.

När jag tänker på handlingen så är det en sak som slår mig. Den enda som stod upp för Jesus var en kvinna, nämligen Maria Magdalena. Männen svek. Ändå har kvinnor inte varit lika mycket värda i männens kyrka, och på många håll är det fortfarande så. Alla manliga präster kan (vill?) inte acceptera ex vis kvinnliga präster.

Med tanke på Maria Magdalena och hennes lojalitet, så är det svårt för mig att förstå hur dessa män tänker. De brukar komma dragandes med nåt citat i stil med "kvinnan tige i församlingen", men det känns som en dålig ursäkt. För mig är det viktigaste hur en människa handlar, inte vad hon säger.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att många (kyrkans) män skulle se mer till hur Jesus själv behandlade kvinnor, än läsa vad Paulus skrev...
    (Har förresten fått en helt annan förklaring till det med "...kvinnan tige..." , att det är ur ett brev till en väldigt "besvärlig" församling som Paulus var smått irriterad på för både det ena och andra:D )

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla