måndag 4 mars 2013

Moder Teresa....igen

knappt hade jag hunnit publicera mitt förra inlägg förrän jag fick se en rubrik i tidningen som jag inte gillar. Moder Teresa var inte god, stod det. Hon höll undan pengar och var inte så hjälpsam som alla trott, enligt forskare i Canada.

Jaha, e tu Brute moder Theresa. Fingrarna i syltburken, ajabaja. Det är inte lätt att vara god. Inte ens för ett helgon, verkar det som.

Själv läser jag en bok som heter Resultat skriven av Stefan Sebö. Han skriver bland annat att "vissa människor ger energi när de kommer in i ett rum, andra när de lämnar det".

Så sant. Så kallade energitjuvar har vi alla råkat ut för, det är jag säker på. Visst är det lite intressant det där att en del människor kan sprida en sådan energi omkring sig att man blir glad och engagerad bara genom att vara i deras närhet. Man tror att man kan försätta berg om det behövs.

Andra människor suger till sig ens glädje och drar in en i ett mörkt hål. Man blir liten och svag. Inte förrän man kommit ut ur deras åsyn kan man växa igen. Vad  beror det på, är det kemi?

Boken handlar om tålamod och envishet, åtminstone är det min tolkning. Många små steg kommer att leda dig långt.

Oftast läser jag flera böcker parallellt. Deckare läser jag ofta, men inte innan jag ska sova för då drömmer jag mardrömmar. Sen läser jag den bok mina bokläsarvänner och jag valt ut. Just nu Hetta av Ian McEwan. Har inte kommit så långt i den än, men den verkar vara lite speciell.

Utöver Resultat och Hetta läser jag en bok om härskartekniker. Det är inga problem att läsa flera böcker samtidigt - alltså inte samtidigt men parallellt - eftersom facklitteraturen läser jag några kapitel i taget. Hur är dina läsvanor?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla