torsdag 28 mars 2013

Matens högtid

Skärtorsdag är vår enskilt största mathandlardag, hörde jag på nyheterna. I år handlar vi lax, ägg, lamm och sill för 1,3 miljarder kronor. Påsken är även kyrkans största högtid. Kanske är det därför som vi av gammal tradition ägnar så myckert intresse, pengar och möda på maten. Jesu lidande, död och uppståndelse. Precis som våren efter vintern. För nu är våren på väg, hönorna är pigga på att värpa. och det finns gott om nyfödda lamm. Eller de kanske inte föds den här tiden....?

Skärtorsdagen för två år sedan blev en mörk dag i mitt liv, för då somnade min pappa stilla in. Det var visserligen den 21 april, inte den 28 mars som det är idag, men trots att datumet inte är detsamma så förknippar jag ändå skärtorsdagen med detta. Tänk att det redan har gått två år.....

Jag har förmånen att få vara ledig denna veckan, bland annat eftersom jag jobbade hela helgen som gick - från tidig morgon till sen kväll. Igår satt maken och jag ute på altanen i solen, väl påpälsade, men ändå. Den första vårsolen är så ljuvlig. Jag dras till ljuset och värmen efter den långa mörka vintern. På söndag är det dags att ställa om klockan till sommartid igen. Vore bra om man kunde ställa om vågen också,
eller hur:-)

Bild: Vi hjälper dig med motivation!

4 kommentarer:

  1. Sommarvikt, kul inlägg! För övrigt gillar jag INTE sommartiden men det går bättre nu när man inte jobbar...Trevlig Helg! /M

    SvaraRadera
  2. Där fick jag mig ett gott skratt. Ska genast gå och ställa om vågen.

    SvaraRadera
  3. Vad härligt att få vara ledig :) Vad gäller lammen så har jag precis fått lära mig att det är helt fel tid för dem nu. Färskt lamm skall ätas på hösten och vill man ha nu är det fryst som gäller enligt naturskyddsföreningen. Där ser man! Glad påsk! Liza

    SvaraRadera
  4. Haha, vi löste det problemet när döttrarna föddes. Då slängde vi ut badrumsvågen. Det är nog det bästa vi någonsin gjort för våra döttrar. De har fått växa upp utan att behöva definieras av de där siffrorna på vågen. De har sluppit stå där och låta ett par siffror bestämma om det är en bra eller dålig dag. Om de duger eller inte.

    Så strunta i vågen vännen. Du vet vem du är, det behöver du inte en våg att tala om för dig.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla