tisdag 4 september 2012

Energitjuvar

ska jag prata om på lördag när jag träffar en styrelse som jag och min kollega ska ha utbildning med. Har man träffat på en riktig energitjuv så känner man det väldigt väl. Även om man inte förstår vad det är som sker. Man blir helt enkelt dränerad på sin energi och kan känna sig både trött, håglös och utmattad efteråt.

Jag brukar säga att "ditt eget ljus lyser inte klarare för att du blåser ut andras" och så är det. Man får inte bättre självfötroende genom att trycka ner andra. Kanske en kort "ego-boost" men i grunden mår man sämre än innan.

Att möta en energitjuv innebär att man måste veta vem man själv är och ha tilltro till att det man själv känner är rätt. Energitjuven försöker förminska, och det är lätt att gå i fällan. Ge inte energitjuvar näring. Sätt gränser, både för dem och för dig själv.

Visst är det intressant att lära mer om människors beteende och varför de gör som de gör!



10 kommentarer:

  1. Vet precis...har träffat några sådana i livet. Men jag har också träffat dem som ger energi. Där man efter mötet känner sig glad, stärkt och upplyft.... Hoppas bara att jag inte tog deras energi vid ett sånt tillfälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. AnnJo: tror inte du tog deras energi. En "riktig" energitjuv kan inte sätta sig in hur andra mår, bara tänka på sig själva. och det gör inte du.

      Radera
  2. Nej, det gäller att inte ens ge dem lillfingret de där energitjuvarna.

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  3. Om energitjuvar tycker jag inte. Men jag har funderat över om alla människor är någon annans energitjuv? Och om de som stjäl min...hur mycket behöver de den och vad gör med den sedan...;)
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag har träffat på ett antal.....för det mesta kan jag gå min väg. Men en gång gick det inte, det var en arbetskamrat.....
    Det tog mycket tid och all min energi att ta mig därifrån....

    SvaraRadera
  5. Mycket intressant! Lycka till med föreläsningen!

    SvaraRadera
  6. Det har vi nog träffat på de flesta av oss. Möjligen undantaget de som är energitjuvar:) Jag hoppas att det är okej att jag lägger till din blogg på min. Tycker att du skriver intressant.
    Ulf

    SvaraRadera
  7. Hej Ulf, tack! Självklart får du det!

    SvaraRadera
  8. Jag är extremt känslig för energier och faller alltid när jag träffar en energitjuv. Jag känner direkt av människor, situationer, rum osv. När jag träffar en energitjuv blir jag genast dränerad och orkeslös. Jag har aldrig lyckats att hantera det. Jag kan inte ens sova om min man ligger och "tänker" bredvid mig.Jag säger till honom att sova och han vet precis vad jag menar. Han tycker att jag är skum som kan känna det. Det är väldigt jobbigt att vara så känslig för andra människors energier!
    <3

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla