torsdag 13 september 2012

Postiv stress - bara en myt!

det finns ingen stress som är positiv, det är jag helt övertygad om. Stress sliter på kroppen och är inte bra i längden om man inte får  möjlighet till återhämtning. Det vet jag av egen erfarenhet och mitt "stressvarnarsystem" slår till mycket tidigare nu än då.

Varför pratar man om positiv stress då? Jag tror att det är för att vi inte vill erkänna att vi är stessade, fast vi gör saker vi trivs med eller tycker är roliga. Det är när det blir alltför många roliga saker, ofta under tidspress (fullspäckat schema hela tiden) - utan vila/återhämtning, som stressen kommer. Känslan av att inte ha kontroll. Att inte hinna med.

Däremot kan det nog vara värre rent mentalt om man inte trivs med situation och dessutom är stressad. Stressen kan ju faktiskt till och med komma av vantrivsel, att livet inte fungerar som man önskar.

Fast den så kallade positiva stressen är nog ändå värst, eftersom man lurar sig själv att tro att den inte påverkar en negativt.


Bilden lånad från "Djurambulansens foto" på Facebook

Så jag lägger ut en mysig och avslappnande bild:-) 

Imorgon ska jag vara ledig. Det har varit väldigt intensivt med jobbet senaste månaden. Jag har knappt hunnit blogga och än mindre läsa andras bloggar. Nu gäller det att skapa en bra balans mellan jobb och fritid.

Någon som känner igen sig.....;-) ?

7 kommentarer:

  1. Honungsfällan.....den är lömsk den.

    SvaraRadera
  2. Åh vilken härlig bild. Jag kände mig genast avslappnad och glad när jag såg den. Det du skriver om är ju just det jag har fått erfara. Jag undrar ibland varför alla ger så mycket av dem själva att de går under. Samtidigt vet jag ju varför eftersom att jag själv har gjort det. Det är inte klokt vad vi gör för att "vara perfekta".
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Sv; Ja visst är kudden fin och jag tror säkert att jag skulle vara väldigt glad åt att äga den men herregud vad jag skulle vara rädd att hundarna skulle krafsa sönder den. Bomullssatin. Fy, de skulle förstöra den på en gång. Om de hade tillgång till den.

    Nej, positiv stress tror jag inte på.

    Imorgon fredag. Trevlig stressfri helg till dig! :)

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  4. Faktum är att den sk postivia stressen kanske är den allra farligaste formen av stress!

    SvaraRadera
  5. Hej Ulla! ja denna stress! man blir tokig i bland,har inte heller hunnit med att varken läsa eller kommentera på bloggarna som jag brukar.. och nu skall jag jobba hela helgen...skulle behöva semester igen! trevlig helg ♥ kram Jessica

    SvaraRadera
  6. Det är svårt att uppnå och bibehålla balans, vi har ju inte kontroll över allt som sker. Men att uppnå medvetenhet om att vi behöver vila och återhämtning är en bra början.

    SvaraRadera
  7. Ett klokt och tänkvärt inlägg och jag kan bara hålla med dig. Jag tror inte heller att det finns något som heter positiv stress. Det är bara ett fiktivt försvarstal från den stressade som inte vill lyssna på sin kropp.

    Jag misshandlade min kropp under så många år med stress. Inte av någon önskan av att leva ett perfekt liv utan helt enkelt bara för att överleva en stressfyld vardag här på lanet som egen företagare. Jag vägrade lyssna och se signalerna. Det blev en väldigt dyr läxa.

    Idag är stressnivån oerhört låg vilket jag mestadels faktisk är tacksam för eftersom det får mig att verkligen njuta av livet och lägga min energi på det som är viktigt för mig och min familj. Det tog lång tid för mig att komma hit.

    Ta hand om dig, inget dåligt samvete och hitta din balans som får dig att må bra.

    Kram Lotta

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla