lördag 8 september 2012

Syrgasmasken på

dig själv först, sedan hjälper du andra. Så brukar flygvärdinnor alltid säga när de går igenom säkerheten ombord.

Höll min utbildning idag, tillsammans med min kollega. Jag pratade bland annat om energitjuvar och härskartekniker. Och hur man kan stå emot. Hur gör man? Jag fick flera frågor om det idag. Finns ingen pantentlösning men man måste nog börja med ställa upp för sig själv först av allt. Få kraft och energi inifrån sig själv, då klarar man bättre att hantera människor som försöker förminska eller trycka ner en.

Flera av er, mina bloggläsare, kommenterade mitt förra inlägg med att det är svårt att tänka på sig själv. Jo, jag vet. Men man måste ta ansvar för sig själv. inte förvänta sig att någon annan ska göra det.

Och då måste jag se till att spara lite energi till mig själv. För hur går det om man har en säck med guldpengar och bara delar ut slantarna hela tiden. Till slut är säcken tom, det finns inga pengar kvar att dela ut. Samma sak är det med vår energi. Om vi inte fyller på, så blir vi till slut helt tomma. Då kan vi definitivt inte hjälpa någon annan. Hur man fyller på energi, det kan bara var och en bestämma. Det kan vara att gå en promenad i skogen, att gå på bio med en vän, styrketräna, lyssna på favoritmusiken, sitta på en bänk vid havet eller vad det nu är som får en att må bra.

Tycker flygvärdinnans instruktionen passar lika bra i vardagen: ta först på dig syrgasmasken själv = ta hand om dig och fyll på med energi. Först därefter hjälper du någon annan.

Vad ger dig energi, har du funderat på det?

havet ger mig energi

4 kommentarer:

  1. Mycket klokt och vilken bra liknelse den ska jag använda!! Ha en fortsatt härlig helg!

    SvaraRadera
  2. Det är helt riktigt resonerat.Det finns naturligtvis en mängd aspekter och anledningar till att flera, även jag, kommenterade att det är svårt att sätta sig själv i centrum innan man ger till andra eller hur man ska säga..
    Jag kan känna att det sitter i väggarna hos min generation att inte klaga, att hålla inne med egna känslor. Det kan i sin tur leda till att vi blir bra på att lyssna och känna in, hjälpa andra samtidigt som det ger oss tillfällig cred, men så en dag står vi där tomma och undrar varför ingen nånsin lyssnade på oss.
    Nej, jag tror som du att det är viktigt att hålla sig syresatt.

    SvaraRadera
  3. Vilket bra resonemang!
    Havet är en källa till energi; vilken kanonbild du illustrerar med, bara att sätta sig ner och fylla på:)
    Att promenera i skogen eller i vacker natur över huvud taget ger också energitillskott. Sy, måla och sådant fyller mig också. Och faktiskt även att rensa bort överflöd.
    Ha en fin arbetsvecka:)
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Det är helt sant....
    Man måste ha tankat själv innan man kan bogsera någon annan.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla