lördag 10 november 2012

En gammal skrivmaskin

bilden lånad från internet

närmare bestämt en reseskrivmaskin står nu i barnbarnens "lekrum" här hos oss. Jag har köpt den på loppis, egentligen till min mamma men hon tyckte den var för jobbig att skriva på. Så jag tog hem den och tänkte att barnbarnen kanske skulle tycka den var kul. Gissa om den äldsta (9 år) gör det:-).

Konstigt egentligen, dagens barn är ju vana vid datorer och mobiler med pekskärmar och borde väl tycka att en sån där gammal maskin skulle vara trist. Men jag antar att det kanske är knattrandet som uppstår när man skriver som är spännande. Eller så är det att man ser resultat direkt på pappret. Hon skriver med den röda texten, för den syns bäst säger hon.

Det har blivit två hela sagor med flera kapitel senaste dagarna. Kan det vara så att den gamla skrivmaskinen stimulerar fantasin lite extra...?

När jag var barn så drömde jag om att få en räknemaskin. Jag älskade att leka affär och hade sett ut min drömmaskin, minns inte var. Det var en stor begagnad svart sak med knappar i rader. Skulle man exempelvis slå in 956 kr så fick man trycka in en 9:a, en 5:a och en 6:a bredvid varann och sedan dra i en spak för att det skulle skrivas ut på remsan. En födelsedag så fick jag den i present av mina föräldrar.  Å vad jag älskade den räknemaskinen!
ungefär så här såg raderna ut. Bilderna är lånade från internet

3 kommentarer:

  1. Det är så kul med "gamla" maskiner. Ett viktigt kulturarv.

    SvaraRadera
  2. Det är något visst med gamla skrivmaskiner....knattret och plinget tror jag.

    SvaraRadera
  3. Visst är de charmiga. Men det blir lite knepigt när man skriver fel. Passar ju utmärkt för barnen att skriva på för de är ju bra mycket roligare än datorer.
    Kram!

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla