lördag 24 november 2012

Journalister och makt

jag är säker på att jag har skrivit om makt tidigare men känner att jag måste göra det igen. Igår kom Fokus lista över Sveriges mäktigaste (vad nu det är - antar att man menar de som påverkar/bestämmer mest). Endast en kvinna fanns bland de 12 översta. Bara det kunde bli ett eget blogginlägg.....

Åter till listan. Det finns en journalist på Expressen som är aktiv på Twitter med många inlägg. Han fanns med bland de 100 och skrev på Twitter att han var glad att han fanns på listan.

Det är just DÄR jag reagerar. Journalister ska INTE ha makt. Journalister ska kritiskt granska makten. Och med det menar jag exvis politiker, kungahus och näringslivstoppar. Det är inte så att journalisterna ska ha makten att påverka oss, vilket jag anser att de har idag. När tidningarna börjar styra/vinkla vad vi ska veta och tycka - då börjar demokratin sättas ur spel. De journalister som trängtar efter makt får väl göra som alla andra - ge sig in i politiken och jobba för att bli folkvalda. Där kan man i alla fall rösta bort de man inte gillar eller har förtroende för. Vilket man inte kan göra med journalister som missbrukar makt......

2 kommentarer:

  1. Intressant inlägg. Håller med till viss del, men om man tar journalister som vågar avslöja missförhållanden så betyder det att de utövar makt, men då i "det godas" tjänst. Håller däremot med om att det styrs väldigt mycket och det är ofta vinklade reportage.

    SvaraRadera
  2. fast för mig är det inte makt i de fallen heller. Det är deras jobb att kritiskt granska. Men jag är inte säker på att allt de "avslöjar" förhåller sig som de påstår. Ofta är det ett sätt att skapa rubriker men när man kollar lite närmare så var det en storm i ett vattenglas. Trots det tror väldigt många att det som står i tidningen, exvis Aftonbladet/Expressen är sanning. Och att det dessutom är objektivt. Vet att så inte är fallet på grund av nära erfarenheter.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla