måndag 5 november 2012

Trappan


Den här trappan tål att funderas på. I olika situationer sitter / står man på olika trappsteg. Och så nöjd man är när man klarat att komma allra högst upp!!!

Ofta hamnar man på de lägsta trappstegen när man står inför en förändring av något slag. Att vara ny på jobbet kan vara en anledning. Att fundera på att gå ner i vikt kan vara en annan. Trappan symboliserar så bra de olika "stadierna" vi går igenom. Fast det finns förstås de som inte kommer längre än till steg två, sen ger de upp. Frågan är om man kan motivera någon annan till steg tre eller om den motivationen bara kan komma inifrån en själv? Jag tror man kan underlätta för någon att komma vidare, men kliva upp på nästa steg måste man göra själv - av sin egen fria vilja. Vad tror du?

5 kommentarer:

  1. Jo, det är ju så. Man kan motivera och pusha men steget måste tas av personen själv.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att jag är på nr 1, 6, 7 och 8 oftast. Är jag på nr 1 är det kört, då har jag bestämt mig för att det där är ingenting för mig.
    Annars är jag en person som gärna tar mig an utmaningar.....

    SvaraRadera
  3. Vilken bra tankeställare och ett bra verktyg att titta på lite då och då. Jag är nog på olika trappsteg i olika kategorier (jobbmässigt, privat etc etc) ....ska tänka på trappan lite oftare iaf ;)

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  4. Tror nog att man hjälper bäst genom att tala om hur man själv gjort. Sedan är det alltid upp till den andra att välja!
    Kram Helen

    SvaraRadera
  5. Den där stegen kämpar jag mig uppför varje dag. Skam den som ger sig. Jag vill inte leva så begränsat längre så jag har börjat att gå på KBT-behandling nu äntligen. Jag SKA uppför de där trappstegen!
    Kram!

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla