fredag 27 juli 2012

Äckliga offentliga toaletter

något händer med oss människor när vi befinner oss utanför vårt eget hem. För jag vägrar att tro att folk i allmänhet bär sig åt likadant hemma som de gör på offentliga toaletter.

Papper på golvet och i handfaten. Grisiga toaletter som inte är urborstade trots att det finns toaborste på plats. Ofta är det även blött på golvet runt toalettstolen vilket ger mig en obehaglig känsla av att någon stått och kissat utanför.....även om det kanske bara är vatten.

Spelar ingen roll om man är på en campingplats, ett fint hotells offentliga toalett eller på en arbetsplats. Skillnaden är inte särskilt stor. Hur svårt kan det vara att slänga pappershanduken i papperskorgen och ta ett tag med borsten i toastolen om man gjort "tvåan"?

Jag har svårt att gå på offentliga toaletter, känner mig lite pryd om jag skulle råka släppa en fis så det hörs:-) även om jag vet att det är fullt naturligt. Och jag känner mig ännu mer obekväm när jag måste gå på nersmutsade toaletter. Vet inte riktigt om var jag ska sätta fötterna och rumpan..

Tacka vet jag toaletterna utmed tyska autobahn (de som finns där det är butiker och restaturanger). Där har de ett system som gör att när man spolar så vrids hela toasitsen runt och passerar då en lite dusch med rengöringsmedel. Alla som kommer in där får alltså en ren fräsch toa. Det betalar jag gärna 50 Cent (Euro) för.

Varför grisar folk ner på toaletterna, kan någon svara på det??

5 kommentarer:

  1. Hej Ulla! ja du vi åkte land o rike med husvagn i 10 år,o vi skiljde oss från camping stuket,vi tog bilen om kvällarna o utforskade ställen.. då andra inte rörde sig ur fläcken på hela iden,vilket förstås är frivilligt ;) men vi promenerade o fiskade krabbor o grillade vid havet... sen tröttnade vi på kånkandet o alla vidriga toaletter,köandet till duschar osv..så vi har anslutit oss till de som gärna tar in en natt på hotell/ kryssar nån natt till Mariehamn etc.. Hoppas du får en fortsatt skön semester Ulla ;) kram Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. numera åker vi bara till campingplatser vi känner till och där vi vet att det hålls rent och snyggt. Jag är lite "både och" - campar när det är fint väder och åker på hotellsemester ibland:-)

      Radera
  2. Tyvärr känner jag alltför väl igen detta.När jag åker till mina hemtrakter är det ett måste att äta/fika och gå på "inrättning"...det värsta är tycker jag att jag INTE vill städa och göra iordning men om det är tex kö så känner jag att de som väntar utanför tror att jag grisar ner....nej, jag fattar inte varför det ska behöva se ut så här! //M

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig helt och fullt! Jag gör allt för att slippa offentliga toaletter. Men ibland måste man ju tyvärr. Sålänge det är damtoaletter så är det okej.Men dessa karlar förstår jag mig inte på. De som inte kan pricka rätt, sätt er ned för sjutton! Det är mitt budskap!
    <3

    SvaraRadera
  4. Håller fullständigt med dig! Jag brukar "städa" innan jag sätter mig:) Torka av sitsen och golvet med pappershanddukar (+ tvätta händerna) och lägga toapapper runt sitsen innan jag sätter mig. Blir så äcklad av dessa snuskiga toaletter att jag brukar ta en pappershandduk på dörrhandtaget (efter sluttvätten av händerna) när jag öppnar dörren o går ut. trots det känner jag mig inte ren...

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla