onsdag 4 juli 2012

Akupunktur för första gången

idag testade jag på. Har haft ont i min vänstra arm (tennisarmbåge, musarm - you name it) flera månader till och från. Har testat massage, tigerbalsam, muskelsalva, värme, kyla, gummiband (som man fäster runt armen och som ska avlasta muskeln) och värktabletter. Det senare inte så mycket eller ofta. Gillar inte det.

Fick tips från en vän att han fått hjälp av akutpunktur när han hade ont i sin arm, så jag beslutade mig för att det var värt ett försök. Ringde en äkta kinesisk doktor och fick tid samma dag.

Han ställde en massa frågor, tog min puls och tittade på min tunga innan det var dags att lägga sig på britsen. -Är du rädd för nålar? undrade han. -Nej, inte det minsta, svarade jag bestämt och då skrattade han till.

Funderar på hur någon med nålfobi gör, går man verkligen till en akupunktör då? Skulle väl vara som terapi i så fall:-)

När jag lagt mig på magen så sa han att nu måste du ligga helt stilla i 30 minuter efter jag har satt nålarna. Bara att han sa det gjorde att jag började vrida på mig. Mest inombords tror jag. Ungefär som när man är hos tandläkaren och tänker "jag får inte svälja nu" och just precis det behöver man genast göra...

Han stack nålar i vänster arm, och det kändes ordentligt när de satt just där jag har ont, men sen klingade det av. Fick även i höger hand, vaderna och i nacken. Jag har nämligen ont i nacken också.

Där låg jag sedan i 30 minuter, så stilla jag kunde. Så fort jag rörde lite på armen så kände jag av nålarna, så det blev automatiskt så att jag låg still.

Sen plockade han ut nålarna och jag var klar för denna gången. Om en månad ska jag dit igen, han sa att jag bör gå fyra till fem gånger. Jag har faktiskt mindre ont både i nacken och i armen idag. Kanske är det tron eller så fungerar det faktiskt metoden - vilket jag är ganska övertygad om att det gör. Har man i österländerna hållt på i flera tusen år med detta, så finns erfarenhet och kunskap.

3 kommentarer:

  1. Jag har använt mig av akupunktur och det fungerade för mig...
    Fast man ska nog göra som du gå till en kines som är skolad enligt deras metoder, sjukgymnasterna kan inte så mycket......

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas att ackupunktur ska fungera bra för dig. Det pratas ofta om att det bara fungerar om man tror på det men jag anser snarare att det fungerar om det görs av någon som är kunnig.

    Första gången jag testade ackupunktur var då var skulle föda min äldsta dotter och det fungerade inte överhuvudtaget. Därför var jag lite skeptisk då jag för ett par år sedan fick frågan av min sjukgymnast om jag skulle kunna tänka mig att testa det för min axel och nacke. Det fungerade. Mycket tack vare min sjukgymnast som är värsta proffset på ackupunktur. Så jag hoppas att det kommer ha bra effekt på dig också.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Akupunktur hjälper! bara inte på mig för jag svimmar av nålarna av någon väldigt konstig anledning:(
    Kram och lycka till med fortsatt behandling!

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla