söndag 8 juli 2012

Almedalen, så var det...

kom fram vid 14 tiden i torsdags och åkte direkt till huset där vi skulle bo. Ställde in väskorna och fick lift tillbaka till centrum av vår kollega som hade bil. Letade upp vår monter och hälsade på de som stod på pass där. Gick sedan ner till hamnen för att äta glass, hemgjord glass, det fanns 70 smaker att välja på och en extremt lång kö. Men det var värt att vänta:-)

Tillbaka igen för att jobba vårt första pass i montern. Vart vi såg så såg vi kända människor. Förutom politiker såg vi artister, idrottsmän med flera. Det var intessant att jobba i vår monter. Svårt att svara på allt när man är ny, men det fanns ju gamla erfarna i sällskapet som kunde rycka in när det behövdes.

Fredag morgon hade vi ett par timmar för oss själva innan vi skulle börja jobba, så jag och tre kollegor åkte söderut till hotel Djupvik som vi fått tips om kvällen före då vi också hade ringt och bokat bord för frukost. Vilket frukost det blev! Beställning vid bordet, serverade nylagad äggröra med nystekt bacon, youghurt med hemmagjord müsli, kaffe, juice, frukt, grönsaker, hembakat bröd, pålägg. Så gott!! Och i en underbar miljö med havsutsikt.
Frukosten

Utsikt från vår frukostplats

Och vem hittade vi ett gathörn om inte självaste Gudrun

Denna underbara utsikt påminner mig alltid om Paris

Naturen är fantastisk, här växer en blomma rakt ut från muren
Adelsgatan,en av shoppinggatorna, passerade vi till och från vårt hus.





Vi bodde i en villa, sju kollegor, utspridda på åtta dagar. Vi kom sist, jag och min kollega och fick då självklart det sämsta rummet som låg i källaren. Där var smutsigt, kallt och FUKTIGT! Jag fick lägga min badhanduk mellan mig och påslakanet för att slippa den värsta fukten.
Kan förstå de Visbyor som vill tjäna sig en rejäl hacka på att hyra ut sina hus en vecka, eftersom det är bostadsbrist under almedalsveckan. Men vårt rum var inte ok som sovplats, och det var inte heller ordentligt städat. Sunkigt! Med tanke på att det låg ca 3 kilometer från centrum så hade det också varit bra om det funnits cyklar till alla oss sju att låna, men där fanns bara fyra.

Jag gjorde bort mig lite när jag skulle hjälpa till att plocka ner scenen en kväll. Där inne fick man tydligen inte vara utan Säpos tillåtelse, och det hade ju inte jag:-) Så det blev att klättra ut igen, för Säpo vill jag inte bråka med.

Sista kvällen vi var där avslutades med att ett rätt stort gäng kollegor åt middag tillsammans. När vi lämnade centrum så var himlen upplyst av mängder med blixtar och någon timme senare var det över oss med blixt, dunder och åska. Då var det faktiskt rätt skönt att bo i en källare:-)

I går åkte min kollega och jag hem igen. Intensiva, intressanta och givande dagar. Mycket på kort tid. Kul! Och tevligt att möta nya kollegor. Almedalen vill jag inte missa nästa år. Men då vill jag stanna i några fler dagar än denna gångenoch planera lite bättre vad jag vill se och göra. Det finns massor av seminarier man kan gå på. Och mingel. Och fester. De där tre senaste sakerna missade (undvek) jag denna gången.

Annie Lööfs tal i Amedalen

Var visserligen bjuden till QX festen på torsdagskvällen, men då var jag trött och gick hem och sov istället. Det hade varit jättekul där, fullt ös och massor av dans. Ser fram emot att gå dit nästa år, att vi sova en en torr säng ovan marken som är ren i ett rum som ligger nära nära ringmuren:-)

3 kommentarer:

  1. Oavsett om du fick problem med övernattning osv. så är jag avundsjuk. Vi har åkt till Fårö varje sommar tills för några år sedan. Vi slutade pga att bussar och båten alltid var försenade och vi fick problem när vi skulle åka hem. Detta hände tre år i rad så vi gav upp kan man säga. Men jag saknar Gotland och Fårö. Jag älskar naturen där!
    kram!

    SvaraRadera
  2. Låter spännande:) Och jag är fullständigt övertygad om att du inte ångrar ditt byte av jobb;) Du verkar så entusiastisk och glad i alla dina jobbrelaterade inlägg:)

    Gotland skulle jag vilja besöka. Men inte bo i en fuktig källare. Och inte bland så mycket folk...jag är inte som du som trivs i trängseln och hetluften; vill ha mer lugnt omkring mig:)
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att det märks att jag fått en nystart:-). Jag trivs i hetluften bara därför att jag vet att jag har lugn och ro hemma på landet. Något som krävs för att jag ska må bra och ladda batterierna.

      Radera

tack för din kommentar, hälsar Ulla