torsdag 26 juli 2012

Män grillar, kvinnor lagar mat

ja, så ser det ut i sommarsverige. Majoriteten av de som står vid grillen och grillar kött, fisk och korv är män, vågar jag påstå. Men majoriteten av de som sköter matlagningen - det vill säga fixa det som ska vara till köttet, fisken, korven - dukning med mera är kvinnor. Tror också att det fortfarande är flest kvinnor som står framför spisen i hemmet. Har ingen statistik på det, så överbevisa mig gärna.

Vad är det som gör att när det gäller grillen - då är det männen som håller i taktpinnen. Eller grilltången om du så vill. Har det med stenåldern att göra då männen släpade hem sitt jaktbyte till grottan. Fast var det inte kvinnorna som grillade på den tiden? Är det macho att stå framför dansande lågor och rök?

Funderar på detta varje år när vi är ute med vår husvagn på campingplatser. Varken jag eller min man är så jätteintresserade av att grilla så vi har ätit "vanlig" mat under alla år. Äter vi grillat så är det oftast för att vi har goda vänner med på samma camping som är bra på att grilla:-)

Nu när det är vackert väder så beter sig de flesta här på campingen på ungefär samma sätt: sen frukost, därefter ner till stranden med stolar, badleksaker, handdukar och så pressa i solen hela dagen. Återvänder framåt 17-18 tiden till husvagnen. Kö till duscharna. Sen lägger sig Lützendimman över hela området när minst 500 grillar startas upp ungefär samtidigt. Och jag är säker på att alla verkligen njuter av sitt (inrutade)campingliv.

Nu är ju inte jag som alla andra, det har jag sagt förut. Mitt campingliv är också ganska inrutat på ett "laid back" sätt. Sen frukost, man sover till man vaknar. Dusch (inte alls så mycket folk då som på kvällen). Slår mig ner i en solstol i halvskugga med en bra deckare i handen. Lunch: yoghurt och macka. Promenad till affären för att köpa glass och rasta hunden. Lyssna på Sommar i P1 i solstolen, nu faktiskt ute i solen. Tillbaka till skuggan och boken. Har jag tur så grillar våra goda vänner annars är det jag som lagar mat på vår gasolspis.

Och ikväll - en magisk stund nere vid havet vid den otroligt vackra solnedgången. Vi tog med oss filtar, dricka och räkor som vi satt och njöt av under tiden solen sänkte sig ner i havet. Hundarna var försås med men räkor är inte deras favoritmat. De hade istället fullt upp med att kolla in alla människor och andra hundar som gick förbi oss. Vilken helt ljuvlig kväll. Den sitter fast på näthinnan när det blir kalla vinterdagar och värmer då mitt hjärta!


              Hoppas ni kan njuta av sommaren ni också som jag och  Asta gör!

2 kommentarer:

  1. Helt inne på din linje...vi har numera sålt vår husvagn men jag känner såå väl igen mig. Sola,bada,solsveda,tängas med massor av folk,grus i allt osv när man kan göra som du...god bok i skuggan mm. Fast lite grillning är nog inte fel, blir så gott! Men jag tror att mannen grillar för vi "tjejer" vill inte/törs inte?? Mer patetiskt är det väl med alla diskande män...//M

    SvaraRadera
  2. Åh vilken härlig kväll! Gillar ditt sätt att campa med husvagn. Kanske blir det lugnast om karlarna går ut och grillar. Då blir det lugnt och skönt i husvagnen. Jag vet inte ;))

    Vi har länge funderat på husvagn men det där med att klämma ihop sig med massor av andra på en camping är inte riktigt vårat önskemål. Det blir på något annat vis.

    Ha det fortsatt härligt!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla