fredag 24 augusti 2012

Niceville

har lyssnat på ljudboken, det var en lång bok ca 16 CD skivor. Perfekt att lyssna på böcker när man, som jag, kör långa sträckor i jobbet. Många timmars glädje i lyssnandet. Gillade verkligen boken.

Ikväll har jag kollat på filmen. Den var också bra, men boken var bättre. Så är det ofta för mig när jag först läst en bok och sedan ser filmen. Då "vinner" boken. Kanske för att min fantasi skapar sin egen bild av berättelsen som gör att det sedan inte stämmer in så bra när jag ser filmversionen. Just nu kan jag inte komma på en enda film som varit bättre än bokversionen. Kan du?

6 kommentarer:

  1. Håller med dig, boken är oftast bättre och det är nog för att man "ser framför sig" den egna tolkningen av boken. När man sen ser filmen så kanske regisören gjort en annan tolkning. Men när jag tänker efter så tycker jag nog att tex filmen var bättre än boken när det gäller "slumdog millionär".//M

    SvaraRadera
  2. jag har bara läst boken som fångade mig på en gång.Lite jobbigt för jag fick nästan inget annat gjort mens jag läste den.
    ha en bra helg

    SvaraRadera
  3. Har också läst boken och tyckte den var jättebra!! Filmen somnade jag tyvärr till kan konstatera att den var inte lika fängslande!!

    SvaraRadera
  4. Nä faktiskt inte. Det blir aldrig riktigt samma med filmen. Alltid en massa jag saknar som de tagit bort osv. Egna bilder i huvudet är alltid bäst!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Har läst boken, den var bra! Tycker precis som du att boken alltid vinner. Spelar ingen roll om man läser den före eller efter.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Nej, kanske är det svårt att få med allt från boken, det skulle väl i så fall bli en riktigt lång film á Doktor Zjivago......

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla